رویترز: ائتلاف سعودی و انصارالله یمن به توافق صلح نزدیک شده اند

به گزارش مالکوم، رویترز در گزارشی با آنالیز تحولات اخیر یمن نوشت که ائتلاف به رهبری سعودی در پی خروج از جنگ پرهزینه یمن بوده و توافق صلح این ائتلاف با جنبش انصارالله نزدیک است.

رویترز: ائتلاف سعودی و انصارالله یمن به توافق صلح نزدیک شده اند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یک مقام وابسته به جنبش انصارالله یمن و دو مقام یمنی هم خبر دادند گروه های متخاصم یمنی در حال شفاف کردن شرایط توافق صلحی هستند که عربستان سعودی را از جنگ پرهزینه ای که درگیر آن شده رها نموده و بحران انسانی در یمن را هم سرانجام بخشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این منابع گفتند که گفت وگوها میان ائتلاف به رهبری سعودی و جنبش انصارالله یمن بر گام هایی متمرکز است که بر اساس آن محاصره بنادر یمن و فرودگاه بین المللی صنعا برداشته گردد.

بر اساس گزارش رویترز، سید عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن در جریان سفر نماینده عمان به صنعا که طی ماه جاری صورت گرفته بود، اعلام نموده که مذاکرات آتش بس بلافاصله پس از برداشته شدن محاصره در راستای پیشنهاد اخیر مارتین گریفیتس نماینده سازمان ملل در امور یمن شروع خواهد شد.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین 1394 با ادعای کوشش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت، اقدام به تجاوز نظامی علیه یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور نموده است.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق ننموده است و فقط با کشته و زخمی شدن هزاران یمنی، آواره شدن میلیون ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت های این کشور، توسعه قحطی، گرسنگی و بیماری های واگیردار همراه شده است.

عربستان سعودی در حالی نزد مقامات بین المللی مدعی موافقت با ایجاد آتش بس در یمن است که همچنان یمن را هدف حملات بی امان زمینی و هوایی خود قرار داده و از محاصره همه جانبه این کشور دست نمی کشد.

منطقه ها مرزی یمن هم در شش سال گذشته همیشه در معرض حملات موشکی و توپخانه ای ائتلاف سعودی و نیروهای مزربانی سعودی قرار گرفته است.

جنبش انصارالله یمن هم در واکنش به جنایت سعودی ها در حمله به غیرنظامیان، با موشک های بالستیک و پهپادهای تهاجمی، زیرساخت های سعودی های را مورد هدف قرار داده اند.

یک از منابع مدعی شد که ریاض با این توافق مخالفتی نداشته اما احتیاجمند ضمانت های بیشتری از عمان و ایران که هر دو روابط نزدیکی با جنبش انصارالله دارند، است.

اگر این توافق حاصل گردد، نخستین دستاورد در کوشش ها به رهبری سازمان ملل برای سرانجام جنگ از زمان توقف گفت وگوهای صلحی است که در دسامبر 2018 در سوئد برگزار شده بود.

رویترز مدعی شده این توافق پیروزی در عرصه سیاست خارجی برای دولت بایدن به تعداد می آید و به کاهش تنش ها میان ایران و عربستان سعودی منجر خواهد شد.

تیم لیندرکینگ نماینده آمریکا در امور یمن و مارتین گریفیتس هفته پیش به ریاض سفر کردند تا در آنجا با مقامات سعودی، عمانی و بعضی مقامات دولت مستعفی یمن ملاقات نموده و با آنها برای پیشبرد توافق گفت وگو نمایند.

محمد عبدالسلام رئیس تیم مذاکره نماینده جنبش انصارالله یمن در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت که باید این اطمینان حاصل گردد که دسترسی به فرودگاه صنعا و بنادر حدیده بدون شروط غیرممکن یا دیگر اقداماتی که محاصره را به دیگر شکل ها باز می گرداند، فراهم گردد.

وی در ادامه گفت: پس ازآن، ما درباره یک آتش بس فراگیر صحبت خواهیم کرد که باید شامل توقف واقعی خصومت ها و نه یک آتش بس شنماینده باشد و این موضوع شامل خروج قدرت های خارجی از یمن بوده تا مذاکرات سیاسی را تسهیل کند.

عبدالسلام اضافه نمود که زمان بندی خروج نیروهای خارجی باید موضوع مذاکرات قرار بگیرد.

رویترز در گزارش خود نوشت که ائتلاف و دولت سعودی به درخواست این خبرگزاری برای پاسخ به این اظهارات جوابی نداده است.

از سوی دیگر، عربستان سعودی در ماه آوریل گفت وگوهای مستقیمی را با ایران شروع نموده و طی آن خواست تضمین های امنیتی در طول مرزهای طولانی خود با یمن است.

رویترز نوشت که ممکن است ریاض مجبور به حفظ حضور نظامی خود در یمن به خصوص در جنوب این کشور باشد، جایی که نیروهای مورد حمایت سعودی ها و گروه های جدایی طلب که ظاهرا متحد هم تحت ائتلاف هستند با یکدیگر درگیر هستند.

از اواخر ماه می هیأت های دولت مستعفی و شورای انتقالی جنوب با حضور در ریاض، مرکز عربستان سعودی، گفت و گوها در مورد بندهای به جای مانده از توافق ریاض که به دو حوزه نظامی و سیاسی مربوط می گردد را شروع نموده اند.

دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب در پنجم نوامبر 2019، با وساطت دولت سعودی با حضور در ریاض و پس از شش ماه درگیری شدید، توافق سرانجام درگیری را امضاء کردند، اما از آن موقع تا به امروز پیروز به اجرای توافقنامه نشده اند.

رقابت و درگیری خونین میان دولت مستعفی (همپیمان عربستان سعودی) و شورای انتقالی جنوب (همسو با امارات) به یکی از پیچیدگی های بحران یمن تبدیل شده و کارشناسان این مسأله را به جنگ نیابتی میان ریاض و ابوظبی بر سر تسلط بر منابع یمن تفسیر می نمایند.

بعضی منابع گفته اند که انتظار می رود طی هفته جاری گفت وگوهای بیشتری میان مقام های سعودی و عمانی انجام گردد.

عمان که مرزهای گسترده ای با یمن دارد، همیشه سیاست خارجی بی طرفی را در درگیری های منطقه ای پیگیری می نماید و طی دوره اخیر میزبان رهبران جنبش انصارالله برای انجام مذاکرات و تسهیل فرایند آتش بس بوده است.

یکی از اهداف آتش بسی که سازمان ملل در پی پیش برد آن بوده، متوقف کردن پیشروی جنبش انصارالله یمن در استان نفت خیز مأرب بوده است.

رویترز نوشت که توافقنامه آتش بس می تواند جهت گفت وگوهای سیاسی برای یک دولت انتقالی را فراهم کند اما این فرایند بسیار طاقت فرسا خواهد بود چون بسیاری از سران قبایل برای خود شبه نظامیان مستقل و مسلح ایجاد نموده اند.

گروه جدایی طلب شورای انتقالی جنوب که به وسیله امارات متحده عربی آموزش دیده و مسلح شده است همچنان در پی جدایی طلبی و استقلال جنوب یمن بوده اگر چه عربستان یک توافق تقسیم قدرت شنماینده ای را میان آنها و دولت مستعفی یمن که تحت حمایت ریاض قرار داده ایجاد نموده است.

ریاض که هزینه نظامی این کشور طی سال های اخیر به میلیاردها دلار افزایش یافته در پی خروج از جنگ یمن است، کاری که امارات در سال 2019 و در پی افزایش انتقاد غربی ها و بعلاوه تشدید تنش با ایران انجام داد.

از سودی دیگرپس از روی کار آمدن بایدن، دولت آمریکا موضع سخت تری را در قبال عربستان سعودی اتخاذ نموده و این کشور در پی مدیریت روابط خود و تمرکز بر جذب سرمایه گذاری مالی است تا بتواند خود را از وابستگی به نفت برهاند.

کریستن دیوان از کارشناسان موسسه کشورهای خلیج در واشنگتن می گوید که عربستان سعودی دیگر هیچ جاه طلبی در قبال یمن ندارد.

وی اضافه نمود: آنها تنها به یک چیز احتیاج دارند، توافقی قابل اجرا برای سرانجام حملات موشکی حوثی ها و تهاجم به سرزمین های سعودی و بعضی ضمانت ها در این زمینه که یمن از تهران مستقل باشد.

.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1644

به "رویترز: ائتلاف سعودی و انصارالله یمن به توافق صلح نزدیک شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویترز: ائتلاف سعودی و انصارالله یمن به توافق صلح نزدیک شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید