اندیشکده، آمریکا برای جلب نظر همپیمانانش باید سیاست ضدچین را متعادل کند

به گزارش مالکوم، یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به اتفاق نظر در میان دولتمردان دو حزب اصلی آمریکا یعنی دموکرات های لیبرال و جمهوریخواهان محافظه کار درباره سیاست های ضدچین، نوشت که واشنگتن برای جلب نظر همپیمانانش هم شده باید در این سیاست ها تعدیل ایجاد کند.

اندیشکده، آمریکا برای جلب نظر همپیمانانش باید سیاست ضدچین را متعادل کند

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

در این گزارش به قلم دوگ بنداو عضو ارشد اندیشکده کاتو و دستیار ویژه رونالد ریگان، رئیس جمهور اسبق آمریکا آمده است: یکی از معدود موضوعاتی که به نظر می رسد لیبرال ها و محافظه کاران آمریکایی بر سر آن توافق دارند، چین است. در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری در آمریکا، ترامپ و بایدن یکدیگر را به نرمش در قبال پکن متهم می کردند. به نظر می رسید انتقادهایی که زمانی به صورت انفرادی از سوی گروه های مختلف مانند تجارت، امنیت و حقوق بشر مطرح می شدند این بار در یک کارزار سیاسی عظیم علیه جمهوری خلق چین همراه شدند.

در این مقاله که در وبسایت اندیشکده کاتو منتشر شده، با اشاره به شکست رویکرد ترامپ به چین، اضافه کرد: با این حال، مقابله یکجانبه دولت ترامپ علیه چین ناکام مانده است. تحلیلگران آمریکایی به طور فزاینده ای به این برداشت رسیدهاند که کلید اصلی رسیدگی به رفتارهای پکن ایجاد یک ائتلاف بین المللی است. به عنوان مثال، کوشش ها برای مجبور کردن جمهوری خلق چین برای بهبود رفتار حقوق بشری و مسئولیت دانستن آن در زمینه بیماری COVID-19 ناموفق بود ه اند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

به نظر نویسنده این مقاله، اگرچه آمریکا ثروتمندتر از چین است اما با این حال ترامپ متوجه شد که پیروزی در جنگ تجاری بر چین کار آسانی نیست چرا که به ضرر مصرف نمایندگان، تولیدنمایندگان و صادرنمایندگان آمریکایی است. کوشش های وی تا حد زیادی بی نتیجه بود. پیمان موسوم به فاز یک که یک سال پیش امضا شد، محقق نشده و مذاکرات فاز دو نیز کنار گذاشته شده است.

در این مقاله با اشاره به نزدیک شدن آمریکا به اروپا در برابر چین، آمده است: از این رو منطقی تر این بود که واشنگتن به اتحادیه اروپا نزدیک گردد و یک دستور کار مشترک را تدوین نمایند و سپس به طور مشترک با جمهوری خلق چین مقابله کند اما در عوض ترامپ جنگ تجاری علیه اروپایی ها و کانادا را نیز شروع کرد. توهین های بچگانه او حتی از سوی سران کشورهایی همفکر ترامپ نیز مردود خوانده شدند. وزیر امور خارجه وقت آمریکا یعنی مایک پمپئو نیز بهتر از این کار نکرد. خواسته وی از اروپا برای استفاده از نام ویروس ووهان برای کووید-19 نیز منجر به لغو اعلامیه ای شد که قرار بود صادر گردد.

در ادامه این گزارش با اشاره به رویکرد ائتلافی بایدن به اروپا و روابط دو سوی اقیانوس اطلس و ترمیم روابط آمده است که بایدن در کارزار انتخاباتی سخن از ائتلاف شرکا و همپیمانان همفکر را مطرح نموده است و کسی بهتر و مهمتر از اروپا در این راستا برای آمریکا وجود ندارد.

این اندیشکده در عین حال اعتراف می نماید که به هر حال رسیدگی به موضوع چین برای اروپا و آمریکا به این سادگی نباشد و درباره دلایل این ادعای خود می نویسد: اول این که اروپا نگرانی های امنیتی واشنگتن را ندارد. پکن حتی آمریکا را از نظر نظامی تهدید نمی نماید - هیچ کس تصور نمی نماید چین به آمریکا حمله کند. مسئله بین دو ملت نفوذ نسبی در منطقه شرق آسیا- اقیانوسیه و ادعای سرزمینی در مناطق مورد مناقشه ای است که ایالات متحده ادعایی درباره هیچ کدام از آنها ندارد.

به نظر این اندیشکده، علاقه اروپا به این مسائل کاملاً آکادمیک است. احتمال حضور اعضای اروپایی ناتو، به غیر از احتمالاً انگلیس و درگیر شدن نظامی در آسیا به سختی بالاتر از صفر است. فرانسه اخیراً یک کشتی جنگی را به وسیله تنگه تایوان به منظور ایجاد تأثیری نمادین اعزام نموده اما علاقه ای به استفاده از آن ندارد.

بنا بر این گزارش، اروپایی ها علاقه چندانی برای ورود به مسائل و مناقشات کلان سیاسی ندارند.

در این مقاله آمده است: به نظر می رسید که اقتصاد زمینه امیدوار نماینده تری برای همکاری بین آمریکا و اروپا است. اما اتحادیه اروپا و چین به تازگی یک معاهده سرمایه گذاری منعقد نموده اند. اگرچه مخالفت جدی با تصویب این معاهده در مجلس اروپا وجود دارد اما بیشتر تحلیلگران انتظار دارند این پیمان تصویب گردد. وو شینبو از دانشگاه فودان در این باره استدلال کرد: این معاهده همچنین برنامه آمریکا را برای مشارکت با اروپا در منزوی کردن چین از آینده دنیای، خنثی خواهد نمود.

بعضی از اروپایی ها ادعا می نمایند که این اقدام صرفاً کوششی برای دستیابی به دسترسی مشابه آمریکا به بازار چین است. با این حال، مذاکرات از سالها قبل ادامه داشته و تا قبل از مراسم تحلیف بایدن کامل نشد و این پیغام واضح اروپا به آمریکا بود.

این اندیشکده نوشت: به نظر می رسد اروپا منافعی در این نمی بیند که دنباله روی آمریکایی باشد که به سمت جنگ سرد جدید و شاید هم درگیری و جنگ با چین در حرکت است.

در انتهای این گزارش به دولت واشنگتن توصیه شده است: هدف کلی آمریکا باید اطمینان از حفظ و ادامه برقراری ارتباط جمهوری خلق چین با متحدین آمریکا باشد و حتی الامکان و با وجود اختلافات آنها بتواند روابط جمعی و مدنی را برقرار سازد. هیچ اکسیر جادویی وجود ندارد که چین را به آمریکا یا اروپا تبدیل کند. با این وجود، همکاری بهتر بین ایالات متحده و اروپا می تواند ضمن بهبود اقدامات خطرناک و ناهنجار پکن، روابط را بهبود بخشد. در نهایت این که یک رژیم منزوی در چین برای مردم خود و همچنین افرادی که خارج از مرزهای آن هستند خطرناک تر خواهد بود. از سوی دیگر، واشنگتن منزوی نیز احتمالاً لغزش مداوم به سوی جنگ سرد چین و آمریکا را تشدید می نماید.

این اندیشکده تاکیدکرد: ایالات متحده می تواند از اروپا بیاموزد: پکن یک چالش است، نه یک دشمن.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1375

به "اندیشکده، آمریکا برای جلب نظر همپیمانانش باید سیاست ضدچین را متعادل کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده، آمریکا برای جلب نظر همپیمانانش باید سیاست ضدچین را متعادل کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید