صالحی امیری: سابقه نداشته فدراسیون جهانی ورزشکار را گروگان بگیرد! ، 60 میلیارد تومان برای فدراسیون ها

به گزارش مالکوم، رئیس کمیته ملی المپیک گفت: ما از آینده خبر نداریم که چه می شود، اما اراده ها بر برگزاری المپیک است و ژاپن اعلام کرده که از بحران کرونا عبور کرده است.

صالحی امیری: سابقه نداشته فدراسیون جهانی ورزشکار را گروگان بگیرد! ، 60 میلیارد تومان برای فدراسیون ها

به گزارش گروه ورزشی خبرنگاران، سیدرضا صالحی امیری در نشست خبری در خصوص پیش بینی برگزاری المپیک توکیو در سال 2021 گفت: سوم تیرماه نامه ای از IOC به دست ما رسید. رئیس کمیته المپیک ژاپن در خصوص برگزاری المپیک مطالبی بیان داشته و بیان کرده که حالت اضطراری از 3 تیر در ژاپن لغو شده و مردم به زندگی عادی برگشتند. کمیته ملی ژاپن هم بر اساس دستورات وزارت بهداشت این کشور به فدراسیون ها بیان کرده و 12 فدراسیون در ژاپن کار خود را از سرگرفتند. در جلسه اخیر کمیته اجرایی IOC اصول و نقشه راه 2020 به تصویب رسیده و ژاپن و IOC در تلاش هستند با حفظ سلامتی ورزشکاران در راه برگزاری المپیک قدم بردارند.

وی تاکید کرد: این متن نامه اخیر توماس باخ بود. برداشت بنده از مجموع مکاتبات با IOC این است که تمام دستور العمل ها بر برگزاری المپیک است. ارزیابی همه نهادهای رسمی اعم از ژاپن و IOC بر این است که واکسن کشف خواهد شد. نکته دیگر این که اگر شرایط شیوع کرونا برشود، باید گفت ما از آینده خبر نداریم که چه می شود اما اراده ها بر برگزاری المپیک است و ژاپن بیان کرده که از بحران کرونا عبور کرده است. در صورتی که همین شرایط فعلی کرونا در ژاپن باشد ممکن است تمهدیدات و محدودیت هایی در المپیک باشد ولی اصل المپیک لغو نخواهد شد.

*ماهیت موزه پر کردن شکاف نسل ها است

صالحی امیری در باره اقدامات کمیته در بحث پیشکسوتان و افتتاح تالار مشاهیر یادآور شد: سال گذشته موزه را استارت زدیم و فلسفه آن پیوند فرهنگی نسل جدید و نسل گذشته و پر کردن شکاف بین دو نسل است. فاز اول فعالیت ما راه اندازی موزه با 2500 شی بود. فاز دوم تالار مشاهیر بود و کسانی که از 1948 تا 2016 مدال گرفتند و 56 نفر هستند در تالار مشاهیر قرار می گیرند.

وی در خصوص توجه به پیشکسوتانی که در بازی های آسیایی و جهانی صاحب مدال شدند، گفت: فاز سوم موزه افتخار آفرینان آسیایی و جهانی است.روش کار قرار دادن یک ویترین قهرمانی از سال 1948 تا امروز است. ما تا پایان فروردین 1400 تالار مشاهیر را تمام و کار را در بحث قهرمانان آسیایی و جهانی آغاز می کنیم. همزمان بحث احداث یک ساختمان مناسب برای موزه را آغاز خواهیم کرد.

رئیس کمیته ملی المپیک تاکید کرد: اقدامات ما یک زنجیره 15 حلقه ای است. تمام برنامه های ما از شخص خارج شده و برای مثال موزه ما ثبت جهانی شده و هیئت امنا آن ترکیبی از وزیر میراث فرهنگی، شهردار تهران، معاون آموزش و پرورش، معاون وزارت ارشاد و معاون صدا و سیما، شخصیت های فرهیخته ورزشی و سه نفر شخصیت حقوقی، رئیس کمیته، وزیر و رئیس پارالمپیک خواهد بود. دو سوم اعضا خارج از ورزش هستند و امکان انحلال آن توسط جامعه ورزش وجود ندارد.

*در سال 99 مبلغی در حدود 60 میلیارد تومان برای فدراسیون ها درنظر گرفته شده است

صالحی امیری درخصوص بودجه فدراسیون های ورزشی گفت: بودجه کمیته برای فدراسیون ها سه دسته است. اول بودجه کمک مستقیم برای هزینه های جاری برای 52 فدراسیون به جز فوتبال. این عدد 30 میلیارد تومان است.

وی تاکید کرد: علاوه بر بودجه مستقیم، 30 میلیارد هم کمک غیر مستقیم برای اعزام، حمل و نقل، بلیط، پاداش ها، هزینه لباس و سایر هزینه های اردویی داریم . از این مبلغ معادل 5 میلیارد تخصیص مستقیم برای فدراسیون های المپیکی است. مجموعا در سال 99 نزدیک 60 میلیارد تومان کمک بودجه برای فدراسیون ها خواهیم داشت.

*کشتی در کمیته بالاترین رقم بودجه را دریافت می کند

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: کشتی در کمیته بالاترین رقم بودجه را دریافت می کند و بودجه مصوب آن در کمیته در سال 99 برابر دو و نیم میلیارد و در وزارت ورزش 13 تا 15 میلیارد تومان است. اظهارات دبیر را در بحث بودجه و نیاز به حمایت مالی قبول دارم.

وی اضافه نمود: بحث دیگر در تامین بودجه کشتی، تلاش فدراسیون و کمک برای جذب اسپانسر است که خوشبختانه دبیر در این بخش پیروز بوده و بازسازی خانه کشتی را از محل کمک بخش خصوصی تامین کرده است.

رئیس کمیته ملی المپیک شرح داد: کمک دیگر از سازمان برنامه و بودجه به کشتی است و نوبخت در این بحث کمک می کند و قرار است 10 میلیارد تومان از این بخش دریافت شود که در بخش اول سازمان برنامه و بودجه 2 میلیارد کمک ویژه به حساب کمیته ریخت و ما آن را هفته گذشته به حساب آنها ریختیم.

*ویزر سند ندارد، شاهد فرستاد

وی در خصوص اظهارات اخیرش در باره ویزر، رئیس فدراسیون جهانی جودو و بازتاب بین المللی آن تاکید کرد: من در خصوص جودو بارها حرف زدم. در خصوص جودو مناقشه ای بین ما و فدراسیون جهانی شکل گرفت. ما معتقدیم رفتار آنها سیاسی و غیر حرفه ای و خارج از دایره اخلاق بود. فدراسیون جهانی جودو به دنبال اجرای یک ماموریت سیاسی است. در 5 مرحله مراتب اعتراض خود را نسبت به رفتار رئیس فدراسیون جهانی بیان کردیم . تا کنون سابقه نداشته فدراسیون جهانی در یک رویداد ورزشی ورزشکار را گروگان بگیرد و مربی را از سالن اخراج و ورزشکار را وادار به یک رفتار ناصحیح کند.

صالحی امیری گفت: ویزر بدون کمترین مذاکره با ما بعد از انتخابات ما را تهدید کرد و ما بیان کردیم انتخابات بر اساس اساسنامه است و مداخله را جایز نمی دانیم. بعد از آن بدون مقدمه نامه ای برای تعلیق فرستاد. من بیان کردم باید مذاکره انجام شود. وی مجارستان را پیشنهاد داد ولی ما امارات را برای مذاکره بیان کردیم . ما از رفتار سیاسی ویزر به کمیته بین المللی المپیک و دادگاه CAS شکایت کردیم. شهریور ماه در دادگاه شرکت می کنیم. زارعیان، سجادی و داورزنی به همراه میراسماعیلی در جلسه شرکت و از طرف آنها هم سه نفر ایرانی حاضر می شوند. این نشان می دهد که ویزر هیچ سندی ندارد. ویزر به جای مستندات شاهد فرستاد. ورزشکار ما برای بازگشت ابراز تمایل کرد ولی ویزر اجازه نداد و این یک نوع گروگان گیری است. در صورت رسیدگی عادلانه ایران پیروز خواهد شد.

*گلایه کیانوش رستمی و فصیحی را پیگیری می کنیم

وی اضافه نمود: سه راستا برای کمک به ورزشکاران است که همه از طریق فدراسیون است. برای کسانی که کسب سهمیه کردند یک سال هر ماه 5 میلیون و مجموعا 60 میلیون طی دو قسط پرداخت می شود. قسط اول توسط وزارت ورزش و قسط دوم که 30 میلیون است توسط کمیته در نیمه دوم سال 99 پرداخت خواهد شد. دوم پاداش رویدادهای آسیایی و جهانی است. یکی پای سکو است که ما پرداخت می کنیم و مستقیم است. تا کنون هیچ مورد نبوده که پرداخت نشود. حتی اگر بعدا رنگ مدال ورزشکار تغییر کند هم پرداخت می کنیم. سوم پرداخت های 500 دلاری IOC برای 10 ورزشکار است که معادل ریالی آن به فدراسیون پرداخت می شود. کیانوش رستمی و فرزانه فصیحی فقط گله داشتند که آنها را پیگیری می کنیم. پول فرزانه فصیحی و کیانوش رستمی را به حساب فدراسیون هایشان ریختیم ولی آنها برای پرداخت حقوق از آن برداشت کردند. ما با روسای فدراسیون های وزنه برداری و دوومیدانی صحبت کردیم و قرار شد فعلا علی الحساب پاداش آنها را پرداخت کنیم و بعد با فدراسیون حساب و کتاب کنیم.

*اساسنامه فدراسیون ها در دولت و شورای نگهبان در رفت و آمد است

صالحی امیری در خصوص اساسنامه کمیته شرح داد: اساسنامه فدراسیون ها چند سالی است توسط وزارت ورزش در دولت پیگیری و بعد به شورای نگهبان رفت و ایراداتی گرفته شد. این اساسنامه در راستا دولت و شورای نگهبان است. امیدوارم زودتر این مشکل برطرف شود.

*نباید حسین رسولی را تخریب کرد

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: حسین رسولی از امیدهای ما در المپیک و آسیا است و هر گونه تخریب وی را به ضرر دوومیدانی می دانم. اگر کسی به هر دلیلی از جمله ازدواج از کشور رفته نباید مورد تخریب قرار بگیرد. او فرزند ما است و در اردوها و رویدادها حاضر می شود.

وی اضافه نمود: باید کماکان از وی حمایت مالی انجام شود. فدراسیون و مربیان وی معتقد هستند که وی در آینده می درخشد و نوع تعامل ما با وی مثبت است . تا الان 500 دلار وی را قطع نکردیم. وی در بلاروس در حال تمرین است و برای بازگشت ابراز علاقه کرده است. اگر بخواهد در بلاروس هم بماند و تمرین کند باز هم مانعی برای بازگشت به اردو ندارد.

*باید روی رشته های پر مدال برنامه ریزی کنیم

صالحی امیری بیان کرد: سجادی به عنوان مشاور عالی برنامه ریزی کرده تا حداقل در 2024 و یا 2028 شاهد درخشش در رشته های پر مدال باشیم. تا زمانی که روی رشته های پر مدال حساب نکنیم نمی توانیم در تراز اول آسیا و جهانی در المپیک باشیم.

*پیگیری کمیته برای ورود فشنگ خارجی با هماهنگی دولت و نیروهای مسلح

وی شرح داد: تیراندازی جزو رشته های پرمدال است و هر چه روی آن سرمایه گذاری کنیم نتیجه آن را در آسیا و جهان و المپیک می بینیم. تولید داخلی فشنگ از نظر قهرمانان کیفیت لازم را ندارد و ملزم به واردات هستیم که با توجه به شرایط ارزی هزینه سنگین است. قرار شد از طریق دولت و گمرک راستای را فراهم کنیم که با حداقل هزینه گمرک، مهمات و سلاح وارد کنند. تپانچه نجمه خدمتی 5 هزار دلار قیمت دارد که در هیئت اجرایی برای خرید آن تصویب شد.

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: اگر بخواهیم با دقت کافی در رویدادهای بین المللی باشیم باید فشنگ خارجی بخریم. الان تیراندازان اردوی خارجی ندارند و نمی توانند فشنگ بیاورند باید مجوز دولت و نیروهای مسلح را بگیریم و ما پیگیری کنیم تا فشنگ وارد شود. دادگر تقریبا بدهی ها را پرداخت کرده و در توسعه زیر ساخت ها حرکت کرده است. هدف گذاری این فدراسیون کسب مدال است.

*در رشته های پر مدال کار زیادی انجام شده است

وی در خصوص اینکه چرا در سه سال گذشته در بحث رشته های پرمدال کار نشده است، گفت: اصلا چنین چیزی نیست. در رشته های پر مدال کار انجام شده است و بعد از 48 سال در واترپلو روی سکو رفتیم. در دوومیدانی هر روز شاهد جهش هستیم. فرزانه فصیحی و تفیان و رسولی محصول همین فضا هستند. این جهش حد مورد انتظار ما نبوده است. در حوزه ورزش و قهرمانی هم باید در سال جهش تولید نیز جهش داشته باشیم.

*میزان کمک IOC به ایران هنوز مشخص نشده است

وی در خصوص آخرین شرایط کمیسیون هایی که دوره ریاست آنها به پایان رسیده است، گفت: 8 کمیسیون حکم دو ساله روسای شان تمام شده و قرار شد اعضای جدید انتخاب شوند که برای 4 کمیسیون در هیئت اجرایی تصمیم گیری شد.

صالحی امیری تاکید کرد: آیین نامه در جلسات کارشناسی بحث و تدوین شد و در هیئت اجرایی تصویب شد. قرار شد طاهریان و سعیدی با همکاری اعضای کمیسیون ورزشکاران جلسه انتخاب رئیس را برگزار کنند.

وی در خصوص کیمیا علیزاده و یوسف کرمی که در ایران حضور ندارند، اضافه نمود: اگر عضوی سه جلسه نباشد طبق آیین نامه عضو علی البدل جایگزین می شود.

صالحی امیری در خصوص کمک IOC و انوک به کشورهای عضو شرح داد: 11 میلیون دلار بین 206 کشور توزیع می شود که هنوز میزان کمک کمیته بین المللی المپیک برای ما مشخص نشده است.

* خسارت کرونا جهانی است

رئیس کمیته ملی المپیک درباره شرایط روانی ورزشکاران در زمان شیوع کرونا و قطع حقوق برخی از ورزشکاران، گفت: این مسئله جهانی است و همه از این شرایط خسارت دیده اند. هیچ کسی در مقام پاک کردن صورت مسئله نیست. ما باید بتوانیم برنامه هایی برای کاهش آسیب ها و خسارات داشته باشیم. قهرمانان ما می توانند به صورت انفرادی تمرینات را در آکادمی، باشگاه ها و فدراسیون ها داشته باشند. ما تجهیزاتی را برای ورزشکاران تهیه کرده ایم تا بتوانند در منزل تمرین کنند.

*به بخشنامه جدید دولت در خصوص بازنشسته ها ایراد وارد است/ استثنا قائل نشده اند

وی در پاسخ به این پرسش که حذف شرایط سنی از قانون منع به کار بگیری بازنشسته ها گفت: بخشنامه ای دولت صادر کرده است مبنی براینکه بدون شرط سنی،کسانی که مدرک تحصیلی لیسانس دارند، با 30 سال سابقه کار بازنشسته شوند و کسانی که مدرک تحصیلی فوق لیسانس دارند با 35 سال سابقه کار بازنشسته شوند. از نظر حقوقی رئیس جمهور، رئیس امور استخدامی و سازمان برنامه ریزی و بودجه است و این ابلاغی هم که اخیرا به ما شده به منزله ابلاغ رئیس جمهور است. یک حقوقدان به من گفت اگر ابلاغ رئیس جمهور باشد حقوقی و لازم الاجرا است و من این مساله را از نظر حقوقی شرح دادم.

رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: اما نظر من این است که ایرادی به این بخشنامه ها وارد است چراکه استثنا قائل نشده اند. البته شورایی در امور استخدامی وجود دارد که به موارد خاص رسیدگی می کند مثلا اگر فردی نیاز است تا 40 سال سابقه کار در سمت خود باقی بماند و این شورا بررسی و تصمیم گیری می کند. اینکه وزارت ورزش چه روشی برای مدیریت این مسئله دارد را باید از خود وزارت ورزش سوال کنید.

*کتبا درخواست خود را برای حضور سعیدی بیان کردم

وی در خصوص کیکاووس سعیدی و بازنشسته بودن وی اضافه نمود: از عملکرد سعیدی رضایت دارم. وی مدیر پیروز و دلسوز است. کتبا درخواست حضور وی را بیان کردم.

صالحی امیری در خصوص اینکه دیدگاه کمیته و وزارت ورزش در خصوص ورزشکارانی که از کشور خارج شدند، یکی نیست، گفت: من تحلیل شخصی خود را گفتم و موضع من سازمانی نیست. ما گردش نخبگان و فرار نخبگان را در جامعه داریم. گردش نخبگان مربوط به افرادی است که از کشور می فرایند و بر می گردند. ما نباید عامل گریز باشیم و باید مهاجرت را به رسمیت بشناسیم. هیچ کدام از افرادی که از جامعه ورزش مهاجرت کردند، سیاسی نبودند. نباید با ایجاد ترس و دغدغه آنها را فراری بدهیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1006

به "صالحی امیری: سابقه نداشته فدراسیون جهانی ورزشکار را گروگان بگیرد! ، 60 میلیارد تومان برای فدراسیون ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صالحی امیری: سابقه نداشته فدراسیون جهانی ورزشکار را گروگان بگیرد! ، 60 میلیارد تومان برای فدراسیون ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید