علائم و نشانه های کم آبی بدن و گرمازدگی

به گزارش مالکوم، دهیدراسیون یا کم آبی بدن، بیماری کاهش شدید سطح آب بدن است که گاها به علت گرمازدگی به وجود می آید و با علائمی چون اختلال بینایی، فشار خون و سردرد همراه است.

علائم و نشانه های کم آبی بدن و گرمازدگی

در تابستان به دلیل گرم شدن هوا بدن بیشتر عرقمی کند و در صورت ننوشیدن آب دچار گرمازدگی می گردد؛ بنابراین به آب بیشتری احتیاج دارد. دهیدراسیون یا کم آبی بدن، نوعی بیماریاست که به دلیل از دست دادن بیش از حد مایعات بدن اتفاق می افتد. کم آب شدن بدنعلائم مشخصی دارد و می توان با شناخت آن ها از کم آبی بدن جلوگیری کرد.

1.خشک شدن دهان

آیا همواره احساس تشنگی می کنید؟ به احتمال زیادشما به زروستومیا یا همان بیماری خشکی دهان دچار شده اید. بیماری خشکی دهان زمانیاتفاق می افتد که بدن شما آب کافی دریافتنمی کند در نتیجه مغز به وسیله توقف و یا کاهش فراوری بزاق به بدن هشدار می دهد.

2. بوی بد دهان

وقتی دهان شما به دلیل کمشدن ترشح بزاق دهان خشک می گردد، میزان باکتری های موجود در دهان افزایش می یابد کهنتیجه آن بوی بد دهان خواهد بود.

3. خشکی پوست

معمولا همه ما فکر می کنیمکه در تابستان باید از پوست فقط در برابر اشعه یو وی محافظت کرد و فراموش می کنیمکه به جز استفاده از کرم های ضد آفتاب باید به فکر خشکی پوست هم باشیم. برای اینکهبدانید پوست شما خشک شده یا نه می توانید قسمتی از پوست را نیشگون بگیرید. اگرپوست حالت چین خورده پیدا کرد نشانی از کم آبی بدن شما خواهد بود.

4. خشک شدن چشم

چشم ها یکی از حساس ترین نقاط بدن هستند و کم آبی بدنبلافاصله روی آن ها اثر می گذارد. وقتی بدن دچار کم آبی می گردد، قدرت کافی برایفراوری اشک ندارد پس چشم ها خشک شده و بینایی مختل می گردد. نشانه خشکی چشم، خارشچشم و احساس ناراحتی در چشم هاست.

5. عرق نکردن بدن

کمی فکر کنید. وقتی آب کافی در بدن وجود نداشته باشد، بدنچطور عرق کند؟ اگر در فصل تابستان مشاهده کردید که میزان عرق بدن شما کم تر از قبلشده و احتیاجی به استفاده زیاد از دئودورانت و اسپری های خوشبو کننده ندارید، بدانیدکه بدن شما دچار کم آبی شده است.

6. سر درد

بیشتر مردم در طی تابستان مدام احساس سردرد دارند. بیشتر آنها این سر دردها را ناشی از نور آفتاب می دانند اما این باور غلطی ست. شایدندانید اما مغز در کیسه ای از آب واقع شده است تا در برابر ضربه و فشارها از آنمحافظت کند. وقتی که سطح آب بدن کاهش می یابد، آب موجود در کیسه آب اطراف مغز همکم می گردد که همین دلیلی برای ایجاد سر درد خواهد شد. پس از این به بعد وقتی سردرد گرفتید قبل از خوردن قرص مسکن، مقداری آب بنوشید.

7. سرگیجه

کم آبی بدن همراه با بالا رفتن فشار خون باعث ایجادسرگیجه می گردد. بنابراین اگر احساس سرگیجه و سردرگمی دارید احتمالا بدن شما دچارکم آبی شده است.

8. احساس ضعف

حدود 60 تا 65 درصد از کل بدن از آب تشکیل شده بنابرایناگرآب کافی ننوشیم بدن دچار کم آبی می گردد. کم شدن آب نیز روی سیستم بدن تاثیرگذاشته و مانع از انجام درست فعالیت های بدن می گردد در نتیجه احساس ضعف وناهماهنگی در بدن خواهیم داشت.

9. کم شدن مقدار ادرار

وقتی دریافتی صورت نگیرد، خروجی هم درکار نیست. وقتی آب بدندفع گردد و دوباره جایگزین نگردد، قطعا چیزی برای خروج از بدن به شکل ادرار باقینخواهد ماند. کاهش ادرار و یا تیره شدن رنگ ادرار یکی از نشانه های کم آبی بدناست. این مساله را جدی بگیرید چون در بلند مدت باعث آسیب رسیدن به کلیه ها می گردد.

10. احساس ولع ناگهانی به شیرینی جات

اگر به طور ناگهانی احساس احتیاج به شیرینی جات پیدا کردیداحتمالا به دلیل کم آبی بدن شماست. چون با کم شدن سطح آب بدن، کبد قادر نخواهدبود گلیکوژن کافی را از منبع ذخیره انرژیآزاد کند. درنتیجه مغز چنین پیغامی ارسال خواهد نمود. در چنین شرایطی سعیکنید یک خوراکی شیرین که حاوی آب زیاد است مصرف کنید.

11. تب

ممکن است عجیب به نظر برسد اما وقتی بدن شما به کم آبی شدیددچار می گردد احساس تب و لرز خواهید کرد. این یک هشدار جدی است و نباید بی تفاوت ازکنار آن رد شد.

12. یبوست

آب کلید اصلی هضم کامل غذاست. بنابراین اگر آب کافی ننوشید،روده انعطاف پذیری خود را از دست می دهد. در نتیجه تمام آب موجود در غذا جذب شده وروده مجبور می گردد پس ماندی خشک که دفع آن سخت می گردد را خارج کند، یعنی همانیبوست.

13. طپش قلب

اگر تا به حال ناهماهنگی در ضربان قلب خود تجربه نموده اید آن را دست کمنگیرید. کم آبی بدن، باعث کاهش تخلیه الکترولیت و در نهایت تاثیر نامناسب درعملکرد قلب برای پمپاژ خون خواهد داشت که بسیار خطرناک است.

14. گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات، واکنش مستقیم عضلات به گرمای زیاد است. وقتیاز عضلات خود بیش از حد کار می کشید و آب کافی دریافت نمی کنید، سطح سدیم و پتاسیمبدن شما بالا خواهد رفت که این باعث تاثیر بر ماهیچه ها و در نهایت گرفتگی عضلاتخواهد شد.

15. بیهوش شدن ناگهانی

خطقرمز کم آبی بدن، بیهوش شدن ناگهانی است. کم شدن بیش از حد آب بدن باعث بالارفتنفشارخون و گیجی می گردد و مجموعه این موارد باعث بیهوش شدن خواهد شد که یک موقیعتاورژانسی و خطرناک است.

تهیه و ترجمه: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 24 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 832

به "علائم و نشانه های کم آبی بدن و گرمازدگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم و نشانه های کم آبی بدن و گرمازدگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید