لزوم توجه سازمان برنامه و بودجه به حقوق رشته های فنی، باید در زمینه مدرک گرایی دانشجویان فرهنگ سازی گردد

به گزارش مالکوم، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: تمامی سازمان ها به خصوص سازمان برنامه و بودجه باید در زمینه حقوق به رشته های فنی هم توجه کند.

لزوم توجه سازمان برنامه و بودجه به حقوق رشته های فنی، باید در زمینه مدرک گرایی دانشجویان فرهنگ سازی گردد

محمد قربان دکامین عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی خبرنگاران، درباره معضل مدرک گرایی در میان دانشجویان کشور اظهار کرد: مدرک گرایی مسئله مهمی است که جزو مسائل روز کشور به شمار می آید.

او اضافه نمود: مدرک گرایی بیشتر ریشه های فرهنگی دارد، وقتی در فرهنگ خانواده ها تنها یک الی دو شغل خاص است که بیشتر مطرح می گردد و وقتی استعداد دانش آموزان و دانشجویان با توجه به شرایط کشور به ویژه کنکور به گروگان گرفته می گردد باید هم انتظار بروز مسائل جدی مانند: مدرک گرایی را داشته باشیم.

دکامین توضیح داد: برنامه هایی در زمینه جلوگیری از معضل مدرک گرایی در کشور اجرا شده است. وقتی از بنده سوال می گردد که افراد چه شغلی را انتخاب نمایند؟ در پاسخ می گویم که آن ها هر شغلی را که انتخاب نمایند اگر برترین باشند به نتیجه مطلوب خود هم دست می یابند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: نهاد هایی که در زمینه مدرک گرایی تصمیم گیرنده هستند، مانند: شورای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش و پرورش و آموزش عالی باید احساس خطر نمایند تا به این نتیجه برسند که برای دستیابی به رشد همه جانبه نیازمند این هستیم که در همه رشته ها پیشرفت کنیم.

دکامین با بیان اینکه برنامه ریزی های خوبی در بحث مهارت گرایی کشور اجرا شده است، تاکید نمود: هدف هنرستان های صنعتی و فنی مدارس این بوده که محصلان را از همان دیپلم به بحث مهارت محوری راهنمایی نمایند.

او گفت: هنجار های اجتماعی که در جامعه شکل گرفته اند باعث راهنمایی دانش آموزان و دانشجویان به سمت و سوی رشته های خاص مانند: ریاضی و تجربی می گردد و عموما کسانی که به سمت هنرستان های فنی گرایش دارند نمرات خوبی نداشته اند تا جذب رشته های دیگر شوند؛ بنابراین باید در این زمینه ارزش سازی گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت بیان نمود: زمانی که رشته های خاصی در مقایسه با رشته های دیگر در جامعه ارزش بالاتری دارند یک شبه شکل نگرفته اند، بلکه سالیان سال این رخ داده است. البته نمی خواهیم منکر زحمات نخبگان علمی کشور شویم، ولی ضروری است تا همه دست به دست هم دهند و خانواده ها هم انتظارات را پایین بیاورند تا دانشجویان مرتبط با استعداد خود انتخاب رشته نمایند.

دکامین بیان نمود: در سال های اخیر از اینکه تنها یک الی دو رشته خاص وجود داشته باشند عبور نموده ایم و امیدواریم که مسئولان کشور توجه بیشتری به موضوع مهارت محوری در جامعه داشته باشند و در این زمینه فرهنگ سازی انجام گردد و خانواده ها هم یاری نمایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت اضافه نمود: بعلاوه سازمان های مسئول مانند: سازمان برنامه و بودجه وقتی اندازه حقوق و دستمزد را معین می نماید باید به رشته های فنی هم بها دهد و حقوق ها را متناسب سازی کند تا این امکان برای دانشجویان ایجاد گردد که رشته های دانشگاهی را با دغدغه کمتری انتخاب نمایند؛ چرا که انتخاب رشته عاقلانه و آگانه و افزایش مهارت محوری در کشور برای صنعت کشور و رفاه مردم و خدمات جامعه موثر و مفید است.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 آذر 1400 بروزرسانی: 5 آذر 1400 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1791

به "لزوم توجه سازمان برنامه و بودجه به حقوق رشته های فنی، باید در زمینه مدرک گرایی دانشجویان فرهنگ سازی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم توجه سازمان برنامه و بودجه به حقوق رشته های فنی، باید در زمینه مدرک گرایی دانشجویان فرهنگ سازی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید