بازسازی منزل: بازسازی آتشکده نگار بردسیر

به گزارش مالکوم، بازسازی آتشکده شهر نگار شهرستان بردسیر در استان کرمان در دستور کار نهاده شد.

بازسازی منزل: بازسازی آتشکده نگار بردسیر

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

مجتبی شفیعی مدیر حفظ و احیای این اداره کل گفت:

با توجه به اهمیت آتشکده نگار و سایت اطراف آن، این اداره کل با بهره گیری از یک تیم مجرب و متخصص فعالیت مطالعه و مرمتی این بنا را در دستور کار قرار داده است.

وی اضافه کرد که یکی از مهم ترین این آثار آتشکده های متعلق به دوره ساسانی است که تعداد 5 بنا از این نمونه در استان کرمان وجود دارد که 4 بنای آن در نیمه جنوبی استان (شهرستان ارزوییه) قرار گرفته و پنجمین آتشکده که به لحاظ کالبدی و ساختاری سالم تر از بقیه است در فاصله 50 کیلومتری شهر کرمان قرار گرفته است.

شفیعی بعلاوه گفت:

این بنا به لحاظ ساختاری متشکل از یک چهار طاقی در مرکز بنا و در اطراف آن غلام گردی به عرض حدود 80 سانتیمتر و بعلاوه در ضلع جنوبی آن اتاقی که با یک درگاه به چهارطاقی مرتبط می گردد، است. بنای چهارطاقی به وسیله درگاه هایی که در اواسط اضلاع چهارگانه آن تعبیه شده به فضای بیرون راه دارد و مصالح به کاررفته در ساخت بنا سنگ و ملاط گچ نیم کوب است که ملاط آن از استحکام فوق العاده ای برخوردار است.

شفیعی با بیان اینکه فقط حدود یک سوم از گنبد چهارطاقی این آتشکده به جای مانده که آن هم از سنگ و ملاط گچ ساخته شده است، اعلام کرد:

در فاصله حدود 50 متری این بنا، بنای سنگی دیگری وجود دارد که با توجه به وجود حجم زیادی خاکستر در کنار آن، قاعدتا باید آتشدان این آتشکده باشد.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر
انتشار: 10 اسفند 1400 بروزرسانی: 10 اسفند 1400 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1894

به "بازسازی منزل: بازسازی آتشکده نگار بردسیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی منزل: بازسازی آتشکده نگار بردسیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید