منشا خنجر مرموز فرعون طلایی مصر کجاست؟

به گزارش مالکوم، ایسنا/ بدنبال آخرین خبرهای بدست رسیده، این پرسش مطرح می گردد که منشا خنجر مرموز فرعون طلایی مصر کجاست؟

منشا خنجر مرموز فرعون طلایی مصر کجاست؟

زمانی که باستان شناسان دریافتند خنجری که در مقبره توت عنخ آمون کشف شده با استفاده از مواد اولیه ای با منشا فضایی ساخته شده، شگفت زده شدند. اکنون دو تحقیق نو اطلاعات بیشتری درباره منشا این سلاح مرموز را که به مشهورترین فرعون مصر باستان تعلق داشته، مورد بررسی قرار می دهد.

براساس یکی از این تحقیقات، این خنجر که با استفاده از آهن یک شهاب سنگ ساخته شده است، در آناتولی (ترکیه کنونی) ساخته شد. با این حال براساس یک تحقیق دیگر، منشا ساخت آن در زمین هنوز غیرقابل تشخیص است.

در زمانی که توت عنخ آمون حکمرانی میکرد، گدازگری هنوز ابداع نشده بود و این یعنی آهن ماده ای نادر و ارزشمند بود که اغلب از شهاب سنگها حاصل میشد.

براساس یکی از تحقیقات نو که نتایج آن یازدهم فوریه منتشر شد، محققان به این موضوع اشاره می کنند که ماده ای که به عنوان نوعی چسب در ساخت دسته طلایی این خنجر مورد استفاده قرار گرفته است، در زمان حکمرانی توت عنخ آمون در آناتولی مورد استفاده قرار میگرفت. نکته قابل توجه آن است که این ماده در آن زمان در مصر بطور گسترده مورد استفاده قرار نمیگرفت.

علاوه بر این، اسناد تاریخی که در محوطه عمارنه واقع در مصر کشف شده اند، نشان می دهند توشرات تا، پادشاه میتانی در آناتولی دست کم یک خنجر آهنین را به آمنهوتپ سوم یعنی پدربزرگ توت عنخ آمون هدیه کرده بود.

با این حال براساس تحقیق دیگری که نتایج آن در کتاب آهن مقبره توت عنخ آمون منتشر شده، محققان دریافتند در حال حاضر نتیجه گیری دقیق درباره منشا اشیای آهنین توت عنخ آمون امکانپذیر نیست.

نویسندگان این تحقیق به این موضوع اشاره کردند که سنگ کریستالی که در این خنجر بکار رفته مشابه سنگ کریستالی است که در اغلب اشیای منطقه دریای اژه مورد استفاده قرار میگرفته است. با این حال شکل قبه که مشابه قبه های رایج در مصر است، این فرضیه را مطرح می کند که خنجر یا در مصر ساخته شده یا از کشور دیگری برای بازار مصری تولید شده است. در نتیجه محققان این تحقیق معتقدند نمیتوان منشا دقیق ساخت تیغه یا دسته این خنجر را مشخص کرد.

اما نظر سایر محققان درباره منشاء این خنجر چیست؟ لایو ساینس با چندین محقق که در هیچ یک از تحقیقات مذکور دخیل نبودند، ارتباط برقرار کرد و نظرشان را در این خصوص جویا شد. برای مثال آلبرت جامبون، محقق دانشگاه سوربن در فرانسه که تحقیقات مفصلی درباره آثار تاریخی آهنین را آغاز کرده است، با مربوط بودن منشا این خنجر به آناتولی موافق نیست.

جامبون معتقد است ماده ای که محققان معتقدند به عنوان نوعی چسب در دسته خنجر مورد استفاده قرار گرفته است، درحقیقت ماده ای است که در دهه 20 میلادی برای تمیز کردن برخی از اشیای توت عنخ آمون مورد استفاده قرار میگرفته است. علاوه بر این دسته و تیغه دو بخش مجزا از هم هستند و هر کدام می توانستند جداگانه در مکانهای مختلفی ساخته شده باشند.

همچنین ماریان فلدمن، مدیر بخش باستان شناسی دانشگاه جانز هاپکینز معتقد است اگر نظریه محققان درباره آناتولی صحت داشته باشد، میتوان نتیجه گرفت برخی از اشیای لوکس مقبره توت عنخ آمون در حقیقت هدایای دیپلماتیک از کشورهای خارجی بوده اند.

منبع: همگردی
انتشار: 4 خرداد 1401 بروزرسانی: 4 خرداد 1401 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1963

به "منشا خنجر مرموز فرعون طلایی مصر کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منشا خنجر مرموز فرعون طلایی مصر کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید