وظیفه یاری خلبان چیست؟

به گزارش مالکوم، یاری خلبان

در راهنمایی هواپیما، معمولا در بین عموم مردم نام شخصی که پر رنگ برده می گردد و در اذهان آنان شخص اول پرواز هستند، خلبان ها همه کاره پرواز هستند! اما در پرواز، با این که راهنمایی بر عهده خلبان است اما نباید از نقش دیگر پرسنل پرواز گذشت. افرادی همانند خدمه پرواز، مهندس پرواز و یاری خلبان نقش بسیار مهمی دارند. در واقع یاری خلبان پرواز می گردد همه کاره و هیچ کاره! در انواع وسیله های پروازی همانند هواپیما، هلیکوپتر، … و بسیاری از وسیله های دیگر، یاری خبان نقش اصلی را در راهنمایی انواع هواپیما و هلیکوپتر را بر عهده دارند. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا یاری خلبان را بهتر بشناسیم.

وظیفه یاری خلبان چیست؟

یاری خلبان را بهتر بشناسید.

در ابتدا باید بگوییم که برای درک بهتر وظایف یاری خلبان، دانستن این نکته لازم است که یاری خلبان در کنار خلبان اصلی یا همان کاپیتان، مسئول راهنمایی انواع هواپیما و هلیکوپتر را بر عهده دارند. معمولا به اشتباه به شخصی که خلبان دوم هواپیما است، یاری خلبان گفته می شود. خلبان دوم به کسی گفته می شود که تمام مراحل آموزشی و دروس پروازی را با موفقیت طی نموده و صرفا به علت تجربه کمتر و ساعت پرواز کمتر نسبت به خلبان اول پرواز به اصطلاح به آن، خلبان دوم نیز گفته می شود.

در واقع خلبان های شرکت های هواپیمایی مسئول انتقال مسافران و محموله ها براساس زمان بندی های خاص و برنامه ریزی شده هستند که تمام برنامه های کاریشان از طرف شرکتی که با آن کار می نمایند، تنظیم شده است و دست خود آنان نیست. یاری خلبان هم مانند خلبان، مسئول راهنمایی و انتقال مسافرین را بر عهده دارد و همانطور که از نام شغلش نیز پیدا است. یاری خلبان، در تقسیم وظایف به یاری خلبان اصلی می آید و زیر نظر او فعالیت های خود را انجام می دهد.

اگر بخواهیم به صورت موردی شرح دهیم باید این گونه تنظیم کنیم که؛ در ابتدا باید آنالیز کنیم که یاری خلبان چه کاری انجام می دهد؟

آنالیز چک فهرست موتور، هیدرولیک ها و دیگر سیستم های هواپیما، یاری خلبان باید مطمئن شود از این که محموله و بارها به درستی در سر جای خود قرار گرفته اند و وزن هواپیما از حد مجاز خود تجاوز ننموده است. سوخت و شرایط هوا را کاملا آنالیز می نماید.

با برج کنترل برای نشست و برخاست ارتباط برقرار کند. یاری خلبان باید موتور هواپیما را روشن کند و آن را تا جهت اصلی برای تیک آف راهنمایی کند. وی باید شرایط موتور و سوخت را در طول پرواز آنالیز نماید. یاری خلبان باید با استفاده از ابزارهای در دست و مورد نظر جهت پرواز را آنالیز کند.

او باید از نشست و برخاست کامل درست هواپیما مطمئن شود. در شرح این وظایف، یک یاز معتبرترین مقالات فنی درباره هواپیما این گونه درباره یاری خلبان آورده شده است که؛ از جمله مهم ترین وظایف یاری خلبان این است که قبل از پرواز، فرایند را به دقت برنامه ریزی می کند، سیستم های مختلف هواپیما را چک می نماید و حتما مطمئن می شود که تمامی بارها و محموله ها به درستی در جای خود قرار گرفته اند.

البته این وظایف بین خلبان، یاری خلبان و مهندس پرواز تقسیم می شود. بعلاوه یاری خلبان باید با برج مراقبت ارتباط برقرار نموده تا از شرایط جوی آگاه شود و در صورتی که هوا نا مناسب بود آن را به خلبان اصلی گزارش دهد. مهم ترین بخش پروازی یک هواپیما، قسمت نشست و برخاست آن است که احتیاجمند هماهنگی دقیقی بین خلبان و یاری خلبان می باشد.

در طول پرواز، گاهی اوقات خلبان و یاری خلبان مسئولیت های خود را با هم تعویض می نمایند و به نوعی دیگر وظایف را بین همدیگر تقسیم می نمایند. بعد از پرواز باید یک گزارش کامل از پرواز و تمامی اطلاعات و اتفاقات نیز نوشته شود.

یاری خلبان ها معمولا برخی اوقات وظایف غیرپروازی هم انجام می دهند، البته همانطور که گفتیم این وظایف بین خدمه هواپیما تقسیم می شود. اما وظایفی مانند آنالیز زمان پرواز، قرار داده شدن مناسب بارهای مسافران و غیره از جمله کارهایی است که یک یاری خلبان انجام می دهد.

در هلیکوپترها، یاری خلبان باید به طور مداوم درختان، پل ها، خطوط برق، برج های انتقال و سایر موانع خطرناک را آنالیز کند. در واقع مسئول آنالیز هشدارهای پروازی نیز بر روی دوش یاری خلبان است. تمامی این ها فقط وظایف یاری خلبان نیست، خود خلبان هم برروی آن ها نظارت دارد و انجام می دهد.

خلبانان یک پرواز باید به صورت واضح با برج مراقبت صحبت نمایند، با دقت به دستورالعمل ها گوش نمایند و بتوانند در کمترین زمان ممکن برترین جهت را در شرایط اضطرای انتخاب نمایند، بعلاوه همواره باید بر روی سیستم پروازی نظارت داشته باشند، زیرا هر تغییر کوچکی می تواند عواقب و اثرات بدتری داشته باشد، خلبان ها باید توانایی حل مسائل را نیز داشته باشند.

در هنگامی که شرایط آب و هوایی نامناسب است، باید بتوانند برترین جهت را انتخاب نمایند یا از انجام پرواز خودداری نمایند که البته این با هماهنگی شرکت هواپیمایی انجام می شود. یک یاری خلبان باید همواره در طول پرواز هوشیار باشد و به سیگنال های خطرناکی که در سیستم دریافت می کند، سریعا پاسخ دهد و خلبان را در جریان بگذارد.

باز هم در این زمینه به عنوان شرحات تکمیلی تاکید می کنیم که، این وظایف بین خلبان، یاری خلبان و مهندس پرواز به عدالت تقسیم می شود و در واقع هر اتفاقی که برای پرواز پیش بیاید، تمامی خدمه اصلی پرواز مسئول این اتفاق می با شند و کسی به تنهایی در این زمینه مواخذه نمی شود.

در پایان باید بگوییم که خلبان دوم پرواز با کسب تجربه و افزایش ساعات پرواز خود به حداقل 2500 ساعت می تواند در امتحان ATPL شرکت و اقدام به دریافت این مدرک پروازی در سطح خلبان اول نموده و در صورت احتیاج شرکت های هواپیمایی، بعد از گذراندن چک های مخصوص پروازی زیر نظر معلم تیپ مربوطه به درجه خلبان اول و یا همان کاپیتانی نائل شود.

منبع: الی گشت
انتشار: 23 اسفند 1400 بروزرسانی: 23 اسفند 1400 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1908

به "وظیفه یاری خلبان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وظیفه یاری خلبان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید