کاهش درآمد شرکت های فناوری با شیوع ویروس کرونا

به گزارش مالکوم، شیوع ویروس کرونا سبب شد بسیاری از کسب و کارهای حوزه صنعت و فناوری در سراسر دنیا با چالش و کاهش درآمد روبرو شوند. اکنون آنها باید راه حلی برای سازگاری با شرایط جدید بیابند.

کاهش درآمد شرکت های فناوری با شیوع ویروس کرونا

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران ، 2020 میلادی در حالی آغاز شد که بسیاری از شرکت ها پیش بینی می کردند در سال جدید میلادی رشد نمایند و محصولات و سرویس های بیشتری عرضه نمایند. اما شیوع کووید 19 تمام برنامه های آنها را بهم ریخت. قرنطینه شهرها و تعطیلی کارخانه ها، فراوری را در بسیاری موارد متوقف کرد.

از سوی دیگر شرکت هایی که سرویس های آنلاین مانند تبلیغات ارائه می کردند با رکود اقتصادی و کاهش تقاضا روبرو شده اند. احتمال شیوع بیماری در محیط های پر جمعیت و ضرر شرکت ها در این بازه، روی درآمدهای آنان تاثیرگذاشته و به اخراج و مرخص کردن انبوهی از کارگران منجر شده است.

اما این یک روی سکه است. قرنطینه سبب شد بسیاری از شرکت ها کارمندان خود را دور کار نمایند. این فرصتی برای رشد شرکت هایی بود که خدمات و سرویس های آنلاین ارائه می کردند. بعضی شرکت ها مانند مایکروسافت به خوبی از آن استفاده کردند. اما این آغاز ماجراست. با توجه به آنکه زمان ساخت واکسن و سرانجام یافتن شیوع ویروس معین نیست، فرایند ضررو زیان شرکت ها همچنان ادامه دارد. به همین دلیل آنها به دنبال راهی برای کاهش این خسارت ها هستند.

آنچه در زیر می خوانید شرایط بعضی از شرکت هایی هستند که شیوع ویروس کرونا آنها را به چالش کشیده است.

ورشکستگی استارت آپ فضایی

شرکت فضایی وان وب یکی از استارت آپ های اینترنت ماهواره ای بود که با شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا بیان کرد در آستانه ورشکستگی است. این شرکت به دنبال یک پشتیبان اقتصادی بود، اما شیوع کووید 19 و تاثیر آن بر بازارهای اقتصادی مانع از این امر شد. وان وب پس از ورشکستگی به دنبال خریداری بود تا بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

تعطیلی کارخانه های تسلا و انبارهای مملو از خودرو

خودروسازی تسلا هم یکی از انبوه شرکت های متکی بر انرژی پاک است که با بحران ناشی از ویروس کرونا دست و پنجه نرم می نماید. شیوع این ویروس به تعطیلی موقت کارخانه تازه تاسیس تسلا در شانگهای منجر شد. در ماه مارس نیز این شرکت مجبور شد تاسیسات خود در فرمونت را تعطیل کند. اما تاثیرات ویروس کرونا همین جا تمام نشد.

تسلا اعلام نموده بود در سه ماهه نخست 2020 میلادی در فراوری خودرو رکورد زده و 102 هزار و 672 دستگاه اتومبیل ساخته و همچنین 88 هزار و 496 دستگاه نیز تحویل مشتریان داده است. اما رقم خودروهای تحویل شده نسبت به سه ماهه آخر 2019 میلادی 21 درصد کاهش یافته بود.

از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا به افزایش فراوری خودروهایی منجر شد که تا امکان تحویل آنها تا سرانجام ماه مارس وجود نداشت. ارزش خودروهای انبار شده تسلا معادل 20 روز کاری و 981 میلیون دلار سرمایه است. همین فرایند به جریان منفی 895 میلیون دلاری برای شرکت منجر شد.

به نوشته ورج طبق ایمیلی که تسلا برای کارمندانش ارسال نموده، از 31 آوریل 2020 تسلا حقوق تمام کارمندان خود درآمریکا را کاهش می دهد و برای کارمندان ساعتی که نمی توانند طی شیوع ویروس کرونا دورکاری نمایند، مرخصی بدون حقوق ثبت می نماید.

کارمندان در سطح نایب رئیس و بالاتر با کاهش 30 درصدی دستمزد روبرو می شوند. دستمزد مدیران(directors) و کارمندان رده بالاتر 20 درصد کاهش می یابد. دستمزد بقیه کارمندان نیز 10 درصد کاهش می یابد. همچنین کارمندان این شرکت خارج آمریکا نیز با کاهش مشابه درآمد روبرو می شوند. کاهش دستمزدها تا دومین سه ماهه اقتصادی یعنی سرانجام ماه ژوئن ادامه می یابد.هنوز معین نیست برای چه تعداد کارگر مرخصی بدون دستمزد ثبت شده است.

4 میلیارد هزینه برای آمازون

آمازون یکی از شرکت های عظیم فناوری بود که به نظر می رسد در بحبوحه شیوع کووید 19 با رونق کسب و کارش روبرو شده زیرا در شرایط قرنطینه، تعداد زیادی از مشتریان مایحتاج خود را به طور آنلاین می خرند.

اما در واقع سودآوری این شرکت در سه ماهه نخست امسال میلادی 29 درصد کاهش یافته و 2.5 میلیارد دلار اعلام شده است. از سوی دیگر آمازون در سه ماهه دوم نیز با افزایش هزینه ها روبرو خواهد شد. به گفته جف بزوس هزینه های عملیاتی شرکت در سه ماهه آینده 4 میلیارد دلار افزایش می یابد. بزوس میخواهد در سه ماهه آینده مبلغ مذکور را برای موارد مربوط به شیوع ویروس کرونا از جمله ارسال محصولات برای مشتریان و ایمن نگه داشتن کارمندان هزینه کند.

اپل در گیر و دار مقابله با ویروس کرونا

اما شیوع ویروس تمام برنامه های اپل را بهم ریخت. به نوشته نیویورک تایمز، اپل در آخر ماه آوریل بیان کرد درآمدش در سه ماهه نخست 2020 میلادی فقط یک درصد رشد نموده و58.3 میلیارد دلار است. این در حالی است که یک پنجم محصولات این شرکت در بازار چین فروخته می گردد که به دلیل قرنطینه تعطیل بوده است. افزایش فروش سرویس های اینترنتی این شرکت مانند اپلیکیشن های آیفون و اپل موزیک در کنار ساعت هوشمند اپل و آیپد، کاهش 7.5 درصدی درآمد در چین، تایوان و هنگ کنگ را جبران نموده است. اما کارشناسان امر معتقدند در سه ماهه جاری شرایط درآمد اپل بدتر می گردد.اپل نیز از ارائه پیش بینی فروش برای سه ماهه دوم 2020 خودداری نموده است.

کاهش 90 درصدی سود فاکسکان

کارخانه تایوانی فاکسکان، یکی از مهمترین پیمانکاران اپل است که دستگاه های اپل را در کارخانه های متعدد خود در چین و تایوان می سازد. این شرکت نیز از تاخت و تاز ویروس کرونا بی نصیب نماند و آمار نشان می دهد میزان فروش آن در سه ماهه نخست 2020 میلادی نسبت به سال گذشته 12 درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر رویترز گزارش می دهد به دلیل شیوع ویروس کرونا سودآوری این شرکت در سه ماهه نخست 2020 میلادی حدود 90 درصد کاهش یافته است. این شرکت سود خالص خود در سه ماهه مذکور را 70.25 میلیون دلار اعلام نموده است.

شیوع ویروس کرونا در ابتدای سال نوی چینی سبب شد، کارخانه های این شرکت در چین برای مدتی طولانی تعطیل بماند.

کاهش 7.6 درصدی سود خالص سامسونگ

گزارش اقتصادی سه ماهه نخست سامسونگ نیز مانند بقیه شرکت های فناوری حاکی از کاهش درآمد و فروش بود. شیوع ویروس کرونا، کاهش فصلی فروش نمایشگر این شرکت و همین طور بخش محصولات مصرفی الکترونیکی به رکود این شرکت در سه ماهه نخست 2020 و کاهش 0.7 هزار میلیارد وونی درآمد شرکت منجر شده اند.

از سوی دیگر سود خالص این شرکت در سه ماهه نخست امسال 6.45 وون اعلام شده که نسبت به سه ماهه آخر 2019 میلادی 7.6 درصد کاهش یافته است. سود عملیاتی شرکت نیز در این بازه پایین تر بود.

کاهش درآمد شرکت آی بی ام

درآمد این شرکت نیویورکی در سه ماهه نخست سال 2020 میلادی نسبت به همین بازه در سال گذشته 3.4 درصد کاهش یافته که دلیل آن تاثیر شیوع کووید 19 بر میزان فروش شرکت بوده است.

طبق گزارش وال استریت ژورنال این شرکت تصمیم دارد هزاران کارمند خود را اخراج کند.

زیان خدمات آنلاین از تاکسی گرفته تا اجاره محل اقامت

از آغاز شیوع همه گیری کرونا قربانیان اصلی آن برهمگان آشکار بودند؛ صنعت حمل ونقل و توریسم. این دو صنعت در سراسر دنیا به شدت آسیب دیده اند و مجبور به اخراج نیروها و کوچک کردن کسب و کارخود شده اند.

شرکت تاکسی آنلاین اوبر بیان کرد در سه ماهه نخست 2020 میلادی به دلیل شیوع ویروس کرونا 2.9 میلیارد دلار خسارت دیده است. این شرکت برای 14 درصد کاهش در هزینه ها مجبور شده 3700 کارمند خود را اخراج کند. همچنین دارا خسروشاهی مدیر ارشد اجرایی این شرکت اعلام نموده از به جامانده دستمزد خود در 2020 میلادی چشم پوشی می نماید. از سوی دیگر شرکت تاکسی اینترنتی لیفت نیز با پیش بینی کاهش درآمد خود بیان کرد مجبوربه اخراج 981 کارمند و کاهش دستمزد مدیران خود شده است.

لیفت نیز در آمد 3 ماهه نخست 2020 میلادی را 955.7 میلیون دلار بیان کرد. این رقم در مقایسه با درآمد یک سال قبل 23 درصد رشد نموده است. اما ضرر خالص شرکت 398.1 میلیون دلار اعلام شده است.

در کنار اوبر و لیفت، شرکت ای بی ان بی که اقامتگاه های اجاره ای را در بستر وب نمایش می دهد نیز بیان کرد 25 درصد نیروهای خود در سراسر دنیا یا 1900 نفر را اخراج می نماید. همچنین این شرکت مجبور به لغو سرمایه گذاری در هتل ها و خدمات مسافرتی شده است.

کاهش درآمد تبلیغاتی گوگل

به گفته ساندار پیچای در سه ماهه نخست 2020 میزان استفاده از موتور جستجوی گوگل، یوتیوب و اپلیکیشن ها و سرویس های دیگر افزایش یافته است. اما درآمد تبلیغات شرکت کاهش یافته است. به گفته پیچای در ماه مارس میزان تبلیغات به شدت کاهش یافت که دلیل این امر شیوع ویروس کرونا بود. همچنین آمار نشان می دهد رشد درآمد تبلیغاتی گوگل در سه ماهه نخست 2020 نیز کندتر شده است. همانطور که در نمودار زیر قابل مشاهده است، کل درآمد تبلیغات شرکت گوگل در سه ماهه نخست 2020 میلادی 33.8 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سه ماهه چهارم 2019 میلادی کاهش یافته است. همچنین میزان رشد درآمد تبلیغات نیز در این بازه 10.4 درصد بوده که نسبت به سه ماهه آخر 2019 میلادی کمتر است.

البته با توجه به آمار موجود و کل درآمدهای شرکت گوگل به نظر می رسد تاثیر کرونا بر کسب وکار آن در سه ماهه های دوم و سوم 2020 عیان تر خواهد بود.

جبران خسارت به درآمد تبلیغاتی فیس بوک با فروش محصولات دیگر

در سه ماهه نخست 2020 میلادی شیوع ویروس کرونا روی رشد کسب و کار تبلیغاتی فیس بوک تاثیر منفی گذاشته است.

اما درآمد این شرکت از پیش بینی ها بالاتر و 17.74 میلیارد دلار اعلام شد. با این وجود درآمد هرسهم آن 1.71 دلار بود که از تخمین های کارشناسان کمتر بود. هرچند درآمد فیس بوک در مقایسه سالانه نشان دهنده 17 درصد رشد است، اما بخش تبلیغات آن با بیشترین خسارت روبرو شده است. این شرکت اعلام نموده بود با کاهش قابل توجه تقاضا برای تبلیغات روبرو شده است.

درآمد فیس بوک از تبلیغات 17.44 میلیارد دلار اعلام شده است. این درحالی است که همین شاخص در سه ماهه چهارم 2019 میلادی بیش از 20 میلیارد بوده است.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 13 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 962

به "کاهش درآمد شرکت های فناوری با شیوع ویروس کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش درآمد شرکت های فناوری با شیوع ویروس کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید