کوی دانشگاه تهران در مزرعه پنبه صدراعظم

به گزارش مالکوم، سال 1225 بلوار کشاورز باغ و عمارتی بود متعلق به نصرت الدوله فرمانفرما و معروف به نصرت آباد.

کوی دانشگاه تهران در مزرعه پنبه صدراعظم

خبرنگاران-نصیبه سجادی:سال 1225 بلوار کشاورز باغ و عمارتی بود متعلق به نصرت الدوله فرمانفرما و معروف به نصرت آباد، بخشی از این باغ وسیع را که جلال الدوله، پسر ظل السلطان می خرد به جلالیه تغییر نام می دهد. این باغ و اراضی وسیع که خارج از تهران آن روز قرار داشت به رغم سیراب شدن با آب های فراوان کرج و قنوات بسیار، به علت شنی بودن زمین هایش باب طبع تهرانی ها برای زندگی نبود، ولی آب و هوای خوب و زیبایی های طبیعی اش آخر هفته ای نبود که آنها را به این قسمت نکشاند.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

بیمارستان 500 تختخوابی را که آلمان ها می سازند با رعایت همه استاندارهای روز جهان، ساخت وسازها در اینجا شروع و با خرید 200 هزارمترمربع از باغ جلالیه از قرار متری 5 ریال از حاج رحیم اتحادیه تبریزی مقدمات ساخت دانشگاه تهران فراهم می گردد. با ساخته شدن دانشگاه تهران و شروع ساخت وسازهای مسکونی در دهه 40 ، محله جلالیه کم کم شکل امروزی اش را پیدا می نماید. امیرآباد، محله کوی دانشگاه فعلی را، اما سال ها پیش میرزا تقی خان امیرکبیر زمانی که برای استراحت و کاشت پنبه در پی اراضی مطلوبی در خارج از شهر تهران بوده، کشف و آباد می نماید و از آن سال می گردد امیرآباد.

جنگ جهانی دوم که شروع می گردد آمریکایی ها برای اسکان سربان شان راهی امیرآباد می شوند و خوابگاه هایی اینجا می سازند و تا انتها جنگ همان جا می مانند. آمریکایی ها که از ایران می روند به پیشنهاد ریاست وقت دانشگاه، خوابگاه ها به دانشگاه واگذار و بهمن سال1324، 300 دانشجو که اغلب از دانشکده ادبیات و دانش سرای عالی بودند اینجا ساکن می شوند در اتاق هایی که یک نفر به راحتی و 2 نفر به سختی در آن زندگی می نمایند.

سال ها بعد خیّران بنامی به نام های همدانیان، لاجوردی، رسولیان یزدی و فاتح یزدی دست به کار و پسران و دختران دانشجو صاحب خوابگاه می شوند، خوابگاه های مجهز، زیبا و به روز تا از آن به بعد دانشجویان ممتازی که از شهرهای دیگر برای درس خواندن به بزرگ ترین دانشگاه کشور آمده اند درگیر مسائل و دردسرهای زندگی در خانه های اجاره ای نباشند و هم و غم شان گردد تحصیل و پرورش استعدادهای درخشانی که آمال بانیان دانشگاه بوده و هست.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 فروردین 1402 بروزرسانی: 25 فروردین 1402 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 2151

به "کوی دانشگاه تهران در مزرعه پنبه صدراعظم" امتیاز دهید

1 کاربر به "کوی دانشگاه تهران در مزرعه پنبه صدراعظم" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوی دانشگاه تهران در مزرعه پنبه صدراعظم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید