6 کتاب خودشناسی که برای کسب مهارت های زندگی باید بخوانید

به گزارش مالکوم، کتاب های خودشناشی در یادگیری مهارت های جدید زندگی مانند جرات، توانایی حل مسائل و حتی مرتب بودن به ما یاری می نمایند. همه ما گاهی آرزو نموده ایم که کاش می توانستیم صبورتر، قوی تر و شادتر باشیم یا کمتر خودمان را نگران نظر و قضاوت دیگران کنیم. تمام این موارد نوعی مهارت هستند که کتاب های خودشناسی می توانند برای تحقق شان بسیار مفید واقع شوند.

6 کتاب خودشناسی که برای کسب مهارت های زندگی باید بخوانید

در ادامه به طور خلاصه چند کتاب خودشناسی را معرفی نموده ایم.

8 کتاب جنجالی یک دهه گذشته؛ دروغ گفتیم و شفاف اندیشیدیم

1. زندگی خود را دوباره بیافرینید

جفری یانگ، روان درمانگر و استاد دانشگاه آمریکایی است که 9 مارس 1950 به دنیا آمد. او بیشتر به دلیل توسعه طرح واره درمانی شناخته شده است. یانگ پس از دریافت مدرک کارشناسی در دانشگاه ییل، فوق دکترا را در جوار آرون بک ادامه داد. جفری کتاب های زیادی در زمینه رفتار درمانی و طرح واره درمانی نوشته است. دو کتاب معروفش در باره طرح واره درمانی (برای افراد متخصص) و زندگی خود را دوباره بیافرینید (برای عموم مردم) است.

جفری یانگ و جانت اسکلوسکو دو روان شناس برجسته آمریکایی هستند که به خوانندگان راهکارهایی می دهند تا خودشان را از الگوی زندگی منفی رها نمایند. این کتاب خودشناسی که با دلسوزی و همچنین بینش بالینی نوشته شده است، خوانندگان را به وسیله فرایند شناسایی تله های زندگی راهنمایی می نماید. این کتاب با طرح چند سوال آغاز می گردد، سوال هایی مثل: آیا شما نیازهای دیگران را بر نیازهای خود مقدم می دانید؟، آیا شما حس می کنید نزدیک ترین افراد به شما، به اندازه کافی به شما اهمیت نمی دهند یا درکتان نمی نمایند؟، آیا در مقایسه با اطرافیان احساس ناکافی بودن می کنید؟ و آیا همواره به سمت رابطه با افرادی کشیده می شوید که با شما سرد برخورد می نمایند؟.

تله های زندگی الگوهای طولانی مدتی هستند که در ما عمیقا ریشه دوانده اند و مانند اعتیاد یا عادت های بد، تغییر آن ها سخت است و باید با مطالعه و کوشش آن ها را شناسایی و برطرف کنیم.

در قسمتی از کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید می خوانیم:

2. خودت را به فنا نده

گری جان بیشاپ یکی از برجسته ترین متخصصان رشد شخصی در جهان است. بیشاپ روی ده ها هزار نفر در سراسر جهان از ورزشکاران و مشاهیر گرفته تا مدیران، مادران و پدران خانه نشین تاثیر گذاشته است. رویکرد فلسفه شهری او موج جدیدی از توان مندی شخصی و تسلط بر زندگی را نشان می دهد که نتایج معجزه آسایی را در کیفیت و عملکرد زندگی مردم ایجاد نموده است. کتاب خودت را به فنا نده شامل 9 فصل است و گری جان بیشاپ در این کتاب به ما می گوید که باید دست از بهانه دریافت برداریم و به ما می آموزد که چگونه رفتار خود تخریبی مان را متوقف کنیم.

فصل اول کتاب خودت را به فنا نده با این جمله آغاز شده است: این کتاب سیلی جهان است تا بیدار شوی و توانایی هایت را کشف کنی، خودت را به فنا ندهی و بهترین خودت در زندگی باشی. اگر نمی توانید پس انداز کنید، اگر در روابط سمی به سر می برید، اگر احساس می کنید مورد بی مهری نهاده شده اید و اگر در طول روز مدت زمان زیادی رو در حال صحبت کردن با خودتان هستید، این کتاب را مطالعه کنید.

این کتاب به یکی از پرفروش ترین کتاب های نیویورک تایمز تبدیل شد.

در قسمتی از کتاب خودت را به فنا نده می خوانیم:

3. نیمه تاریک وجود

دبی فورد نویسنده، مربی و سخنران انگیزشی در حوزه خودشناسی است. او متولد 1 اکتبر سال 1955 در کالیفرنیای آمریکا است.

کتاب نیمه تاریک وجود از زمان انتشارش در ایران به یکی از پرفروش ترین کتاب های خودشناسی تبدیل شد. دبی فورد به وسیله داستان ها و تمرینات موجود در کتاب نیمه تاریک وجود به ما نشان می دهد که چگونه احساسات پنهان مان را تشخیص دهیم و آن ها را بپذیریم. درواقع این کتاب به ما می گوید چیزهایی که از آن ها می ترسیم، همان چیزی است که در زندگی کم داریم.

دبی تصوراتتان از خودتان را خراب می نماید تا به شما یاری کند به سایه درون خود برسید و جنبه هایی از خودتان را پیدا کنید که سعی دارید آن ها را از جهان مخفی نگهدارید ولی درواقع بیشتر از خودتان پنهان شان می کنید. سپس فورد از شما می خواهد آن جنبه ها را در زندگی خود پیدا کنید و دقیق آن ها را بشناسید و تحلیلش کنید؛ این کار چالش برانگیز است ولی فورد در این کتاب ابزارها و تمرینات لازم برای انجامش را به شما می دهد.

تمرین های این کتاب به شما در راه خودشناسی یاری می نماید و به طور خارق العاده ای در پیدا کردن تعادل بین سایه و خودآگاه تان، مفید عمل می نماید. این کتاب برای همه مناسب است چرا که همه ما یک سایه درون داریم و با نور است که می توانید آن را نمایان کنید و اجازه دهید بخشی از خود واقعی شما باشد. این کتاب در خصوص رها شدن از نقص هایمان نیست، بلکه درباره در آغوش کشیدن، پذیرفتن و دوست داشتن همه چیزی است که هستیم. وقتی می خواهیم بخشی از خودمان را پنهان کنیم، این کار ما را به سمت بسیاری از رفتارهای ناسالم راهنمایی می نماید.

در قسمتی از کتاب نیمه تاریک وجود می خوانیم:

4. هنر شفاف اندیشیدن

رولف دوبلی متولد 15 ژوئیه سال 1966در شهر لوسرن سوییس است. دوبلی یک کارآفرین، متفکر و نویسنده است که به صورت مرتب در معتبرترین روزنامه های اروپا از جمله آلمان و سوییس می نویسد. او از سال 2003 تا 2008 یک برنامه تلویزیونی هفتگی درباره کتاب ها و موضوعات تجاری در تلویزیون بلومبرگ آلمان، میزبانی می­ کرد.

دوبلی را بیشتر به عنوان نویسنده کتاب هنر شفاف اندیشیدن می شناسند. این کتاب که یک پیروزیت عظیم برای او به ارمغان آورد، به مدت 30 هفته در صندلی اول لیست پرفروش ترین کتاب اشپیگل آلمان نهاده شد و به محبوب ترین کتاب غیرداستانی در سال 2012 تبدیل شد. این کتاب در ایران بیشتر به خاطر حضور عادل فردوسی پور در لیست مترجمان، به شهرت رسید و محبوب شد.

کتاب هنر شفاف اندیشیدن نگاهی تازه و نو به روانشناسی و منطق انسانی است. خواندن این کتاب برای هر کسی که می خواهد از خطاهای شناختی اجتناب نموده و بهترین انتخاب ها را در تمام جنبه های زندگی خود داشته باشد، لازم است. این کتاب با زبانی ساده و صریح، طرز تفکر و نحوه تصمیم گیری شما را در خانه و محل کار تغییر می دهد. این کتاب که در 99 فصل کوتاه نوشته شده است و رایج ترین خطاهای شناختی یا ذهنی و چگونگی اجتناب از آ ن ها را نشان می دهد.

در قسمتی از کتاب هنر شفاف اندیشیدن می خوانیم:

5. کیمیاگر اثر پائولو کوئیلو

پائولو کوئیلو نویسنده و ترانه سرا، سال 1947 در شهر ریودوژانیروی برزیل به دنیا آمد. کوئیلو نویسنده 30 کتاب مشهور است و بیش از 320 میلیون نسخه از کتاب هایش را در 170 کشور فروش رفته است و به یکی از معروف ترین نویسندگان در جهان تبدیل شده است. کوئیلو عضو آموزشگاه ادبیات برزیل شد و بیش از 115 جایزه دریافت نموده است. کتاب کیمیاگر معروف ترین کتاب پائولو کوئیلو است. این کتاب به بیش از 80 زبان زنده جهان ترجمه شده است و به یکی از پرفروش ترین کتاب ها تبدیل شد. در ایران هم ترجمه های زیادی از آن در دسترس است.

سانتیاگو که پسری چوپان است در زیر درخت چنار در کنار یک کلیسای متروکه خوابیده است، و کودکی را برای بار دوم در خواب می بیند که به او می گوید اگر به اهرام مصر سفر کند، گنجی پنهان را پیدا می نماید. پیرزنی به سانتیاگو می گوید که این خواب نبوی است. سانتیاگو در جستجوی گنجی که در اهرام دفن شده است، از اسپانیا به صحرای مصر سفر می نماید. او هم یک چوپان ساده و هم یک کاوش گر بلند پرواز است که رویاهایش را دنبال می نماید. داستان سانتیاگو نمایشی پر از هیجان و جذاب درباره بودن است، نمایشی واقعی (و کمی جادویی) از قدرت تغییر شکل رویاهایمان، اعم از واقعی یا خیالی بودنشان و اهمیت گوش دادن به صدای قلب مان است.

در قسمتی از کتاب کیمیاگر می خوانیم:

6. ایگو دشمن من است

رایان هالیدی بازاریاب و نویسنده آمریکایی، متولد 16 ژوئن سال 1987 است. هالیدی سخنرانی پیروز و نویسنده برخی از از پرفروش ترین کتاب های جهان است. نوشته های هالیدی تا به امروز به بیش از 30 زبان زنده جهان ترجمه و منتشر شده است. هالیدی نویسنده ده کتاب است که معروف ترین کتاب هایش موانع خودشان راهکار هستند، ایگو دشمن من است، رواقی گری روزانه و توطئه هستند. نسخه های خیلی زیادی از این کتاب ها در کشورهای مختلف به فروش رسیده است.

بسیاری از ما اصرار داریم که مانع اصلی زندگی کامل و پیروز، جهانی بیرونی ما است درحالی که شایع ترین دشمن ما ایگوی درون مان است. ایگو یک باور ناسالم در اهمیت دادن به خودمان است و قابل مدیریت کردن است. اگر بخواهیم ایگو را از بین ببریم باید فروتنی، کوشش و خودآگاهی مان را پرورش بدهیم. رایان هالید در کتاب ایگو دشمن من است به ما نشان می دهد که چگونه و چرا ایگو یک حریف داخلی بسیار قدرتمند است.

کتاب ایگو دشمن من است مجموعه ای گسترده از داستان ها و مثال ها را بیان می نماید که از ادبیات گرفته تا فلسفه و تاریخ را به خود اختصاص داده است تا ما را با به درک عمیقی از ایگو برساند. در این کتاب شخصیت های جذابی مثل هوارد هیوز، کاترین گراهام، بیل بلیشیک و النور روزولت آنالیز می شوند. ایگو می تواند ما را نسبت به خطاهایمان نابینا کند و مسائل بیشتری را برای آینده یمان به وجود بیاورد و باید به جای اعتماد به ایگو به واقعیت خودتان اعتماد و تکیه کنید و اگر ایگو را در خوتان پیدا کردید باید آنقدر با آن مبارزه کنید تا پیروز شوید.

در قسمتی از کتاب ایگو دشمن من است می خوانیم:

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 تیر 1400 بروزرسانی: 13 تیر 1400 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1606

به "6 کتاب خودشناسی که برای کسب مهارت های زندگی باید بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 کتاب خودشناسی که برای کسب مهارت های زندگی باید بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید