آشنایی با شهر فوق پیشرفته برلین

به گزارش مالکوم، برلین یکی از سبزترین شهر های اروپا است که تعداد پارک ها، باغ ها و مناطق جنگلی آن نسبت به هر شهر اروپائی دیگری بیشتر است. این شهر به معنای واقعی کلمه سبز است، اما سبز بودن به معنای دوستدار محیط زیست بودن نیست.

آشنایی با شهر فوق پیشرفته برلین

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ دیدن کنید.

با درنظر دریافت آب و هوای خشک این شهر، بی نظمی سیاست گذاری ها و فقر نسبی برلین نسبت به دیگر شهر های اروپائی و سایر شهر های کشور کشور آلمان، برلین از نظر یک شهر سبز دوستدار محیط زیست، بسیار ضعیف عمل نموده است.

با همه این احوال، تاریخ بطور حتم برخی از روینمودهای زیست محیطی مورد استفاده توسط محلی ها را در خود ثبت نموده است.

مثل تعداد زیادی از خصوصیت هایی که برلین رابه مکانی ناب مبدل می نمایند، تمایل مردمان این شهر به استفاده از سبکهای زندگی دوستدار محیط زیست - از فضاهای سبز وسیع گرفته تا باغ ها- ریشه در گذشته ی پیچیده ی آن دارد که دراین پست به آن ها می پردازیم:

زمان بین جنگ ها

بعد از جنگ جهانی اول، برلین شهری منزوی قلمداد می شد. این بدان معنی بود که ساکنان این شهر ناگزیر باید از بسیاری جهات متکی به خودشان زندگی می کردند که ازآن جمله می توان به خودکفایی در پیدا کردن منابع خوراکی اشاره نمود.

در چنین شرایطی بود که تعداد زیادی از این فضاهای سبز به خاطر نقشی که در پرورش غذا و مواد مختلف بازی می کردند، مورد حمایت محلی ها قرار گرفته و ارزش زیادی رابه خود اختصاص دادند.

دراین میان باغ ها نیز گزینه ای لوکس نبوده و بعنوان مکانی برای پرورش غذا در جهت زنده نگه داشتن مردم، حیاتی قلمداد می شدند. تعداد زیادی از مردم پس از جنگ دست خالی بودند و بهمین علت، درست کردن لباسهای خودشان، راندن دوچرخه، خرید لباسهای قدیمی و … مبدل به فرهنگ ضرورت در برلین شدند؛ چرا که افراد توانایی خرید نداشته و حتی دسترسی به گزینه ی دیگری نیز نداشتند.

فضاهای سبز

نتیجه ی آنچه گفته شد، وجود 2500 قطعه ی سبز است که تمامی انها به نوعی گوشه ای از طبیعت رابه شهر تقدیم نموده و بعنوان سکونتگاه حیات وحش به شمار میروند.

فضای سبز عظیمی به اسم تیرگارتن Tiergarten در برلین وجوددارد که رد آنرا میتوان تا سال 1527 میلادی دنبال کرد، سالی که این مکان نخستین بار بعنوان یک زمین شکار ساخته شد؛ بعد ها نیز بعنوان نمونه ای خیره نماینده از زمان باروک پادشاهان پروسی شناخته شد.

تا خاتمه جنگ جهانی دوم، عظیم ترین پارک مصنوعی برلین مبدل به تعدادی باغ و محدوده های زراعی شده و همینطور بعنوان منبعی برای هیزم بکار می رفت.

نتیجه ی همبستگی دو برلین

پس از همبستگی برلین شرقی و غربی نیز پارک های دیگری دراین شهر ساخته شده و به روی عموم باز شدند. نوارهای مرزی حفاظت شده دور دیوار برلین مثل Gleisdreiec به فضاهای باز برای عموم تغییر کاربری دادند.

بعنوان مثال پارک طبیعی Südgelände قبلا فضایی مختص راه آهن بود که در آن سازه های قطارهای قدیمی با فضاهای سبز در هم آمیختند تا اختلاطی از فضاهای صنعتی و جنگل ایجاد گردد.

برلین دوستدار محیط زیست امروز

امروز، فقر نسبی برلین یک مضمون ی مثبت به همراه داشته و آن تعداد کمتر خودروها نسبت به دیگر شهرها در مسیرهای حمل و نقل و وجود یک سیستم حمل و نقل عمومی کارا می باشد.

علاوه بر این ها، مردم دریک سیستم بازپرداخت تشویق به بازیافت میشوند؛ سیستمی که بعنوان مثال افراد به ازای هر بطری پلاستیکی بازیافت شده 0.25 یورو پس میگیرند.

وقتی صحبت از مساحت فضای سبز می گردد، برلین یکی از سبزترین شهر های جهان است، اما مثل سایر بخش های جهان برای حمایت درست از محیط طبیعی، همان گونه راه درازی پیش رو دارد.

منبع: گردشبان
انتشار: 29 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 844

به "آشنایی با شهر فوق پیشرفته برلین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با شهر فوق پیشرفته برلین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید