ارائه گزارش فعالیت ها و برنامه های علمی پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

به گزارش مالکوم، تهران (پانا) - گزارشی از فعالیت ها و برنامه های علمی پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در مورد درخواست وزیر مبنی بر لزوم انجام رصدهای لازم درباره آسیب های اجتماعی و عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان در دوران کرونا و انجام پژوهش های مرتبط به وسیله پژوهشگاه مطالعات و ارائه نتایج آن به آموزش و پرورش در هزار و ششمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش ارائه شد.

ارائه گزارش فعالیت ها و برنامه های علمی پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

در هزار و ششمین جلسه شورای عالی آموزش وپرورش که با حضور وزیر محترم آموزش وپرورش، دبیرکل شورای عالی و اعضای محترم شورای عالی، در سالن جلسات وزارت آموزش وپرورش برگزار گردید، اعضای شورای عالی آموزش وپرورش دیدگاه­ها و پیشنهادهای خود را درباره مسائل مختلف آموزش وپرورش از جمله پیش بینی برنامه هایی برای مواجهه با آسیب های اجتماعی ناشی از کرونا، بازگشایی مدارس، آموزش پساکرونا، ترک تحصیل دانش آموزان در دوران شیوع بیماری کووید 19، مسائل تربیتی و جسمانی دانش آموزان، اجرای رتبه بندی معلمان، کاهش بخشنامه های ارسالی به مدارس، مسائل سامانه سیدا، لزوم مطالعه بر روی تقویم آموزشی و آنالیز برنامه راهبردها و برنامه های ارتقای کیفیت نظام آموزش وپرورش مبتنی بر تحلیل نتایج مطالعات بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان که به وسیله پژوهشگاه مطالعات و با همکاری دبیرخانه شورای عالی تهیه و ارائه شده بیان کردند.

در این جلسه وزیر محترم بیان کردند که ضروری است پژوهش ها و رصدهای لازم درباره آسیب های اجتماعی و عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان در دوران کرونا به وسیله پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش انجام گردد و نتایج آن به آموزش وپرورش ارائه گردد.

در ادامه جلسه، فرهاد کریمی، رئیس پژوهشگاه مطالعات، به ارائه گزارش مختصری از فعالیت های علمی پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش در پی بحران دنیاگیری بیماری کووید 19 پرداخت. ایشان گفت: پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش هم زمان با روزهای نخستین شیوع پاندمی بیماری کووید 19، با درک صحیح موضوع که به واسطه مطالعات تخصصی اعضای هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات حاصل شده بود، با ارائه ده ها یادداشت، مقاله، مطالعه فوری و پژوهش های ملی و استانی، با حضور فعالانه نسبت به تحلیل شرایط و تبیین شرایط موجود چگونگی مواجهه با مخاطرات ناشی از پاندمی کووید 19 و تعدیل راهبردها و ساماندهی برنامه ها و فعالیت های وزارت آموزش وپرورش و نحوه رویارویی با آسیب های ناشی از توقف آموزش حضوری و شناسایی و تثبیت برنامه های جایگزین در این مقطع ایفای نقش کرد.

پژوهشگاه مطالعات کوشید با ارائه بفرایندادها و یافته های حاصل از نشست های علمی تخصصی، مطالعات فوری، یادداشت های علمی پژوهشی صاحب نظران، پژوهش های میدانی ملی و کاربردی، با نمونه گیری از ده ها هزار نفر از دانش آموزان، معلمان، کارشناسان، مدیران کل استانی و ستادی و رؤسای منطقه ها آموزش وپرورش کشور نسبت به اخذ و تحلیل دیدگاه ها و ارائه راه چاره های کوتاه و بلندمدت مؤثر اقدام نماید و در دو سال اخیر پیروز به طراحی و اجرای پژوهش های ملی درباره شناسایی آسیب ها و نقاط قوت و ضعف شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی و آموزش های دوران شیوع کووید 19 شده که نتایج این پژوهش ها منجر به ارتقا و بهبود شبکه آموزش دانش آموزان (شاد) و مدرسه تلویزیونی شد. مهم ترین فعالیت های پژوهشگاه در 2 سال اخیر در چارچوب اقدامات مرتبط با پاندمی کووید 19 ، به توضیح زیر است:

اجرای 4 پژوهش ملی درباره مقدار آشنایی، دسترسی و نحوه به کارگیری فرایندها و ابزارهای It و ICT در بین معلمان و دانش آموزان؛ شناسایی و تبیین نقاط ضعف و قوت شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی از نظر مدیران مدارس، معلمان و دانش آموزان و مدیران و اشاعه نتایج این مطالعات و بهره گیری از یافته ها به منظور اصلاح شرایط موجود شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی

فراوری 20 گزارش و مقاله تبیینی و تحلیلی در مورد لزوم بازگشایی مدارس و شرایط و استلزامات آن در دوران پاندمی کووید 19 چگونگی برطرف آسیب های ناشی از تعطیلی مدارس و عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان

انجام 5 مطالعه تطبیقی در مورد معرفی سکوها (پلتفرم ها) آموزش مجازی و برخط

مرور تجارب سایر کشورها در مورد نحوه ارائه خدمات آموزش و تربیتی در دوران شیوع کووید 19 و چگونگی بازگشایی مدارس

تأسیس کارگروه مطالعات فوری (اندیشکده) باهدف گفتگوی نخبگانی به منظور تحلیلی و تبیین شرایط ناشی از فراروی وزارت آموزش وپرورش و آنالیز نحوه مواجهه با آسیب های ناشی از پاندمی کووید 19 و تحلیل شرایط مؤلفه های آموزشی (ارزشیابی، افت تحصیلی، بهداشت روانی؛ نحوه ارائه آموزش های ترکیبی و....) در شرایط پاندمی کووید 19 و تدوین 12 توصیه نامه سیاستی و مدیریتی

برگزاری 45 نشست علمی - پژوهشی در مورد آسیب های و راهکارهای آموزش در شرایط تعطیلی مدارس و پاندمی کووید 19

در دست اجرا داشتن 4 مطالعه ملی دیگر در مورد کووید 19

تدوین کتاب مجموعه مقالات علمی و تحلیلی در مورد بحران پاندمی کرونا - (در مرحله انتشار)

پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش ضمن همکاری و همگامی گسترده و پیشدستانه با وزیر محترم، معاونین ارجمند و مدیران کل حوزه ستادی و استانی ساعی وزارت متبوع در تصمیم گیری های مؤثر و کاربردی که به گواه تقریرات و ارجاعات وزیر محترم وقت، مکرراً مورد تأیید و قدردانی قرار گرفته، با ارائه دستاوردها و نتایج پژوهش های کاربردی گسترده و بهنگام خود به مراکز مهم تصمیم گیری و تصمیم سازی کلان در سطح کشور (از جمله ستاد ملی مبارزه با کرونا، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، مرکز آنالیز های استراتژیک ریاست جمهوری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش وپرورش) به صورت مؤثر و کنشگرانه وارد عرصه مطالعات کووید 19 شد و عمده ترین نتیجه این ورود متخصصانه و متعهدانه را می توان در توصیه، تاکید، تقویت، تمهید و تثبیت مبانی علمی حاصل از پژوهش های ملی و مطالعات بین المللی در مورد لزوم بازگشایی مدارس و مخاطرات غیرقابل جبران و تأثیر مخرب ادامه فرایند تعطیلی مدارس بر آینده دانش آموزان و نظام تعلیم وتربیت و در سطح کلان توسعه آسیب های روانی، اجتماعی و مالی کشور برشمرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1897

به "ارائه گزارش فعالیت ها و برنامه های علمی پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه گزارش فعالیت ها و برنامه های علمی پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید