بعضی نگارخانه ها برای برگزاری نمایشگاه های حضوری تمایل ندارند، مجوز نگارخانه های غیرفعال تمدید نمی گردد ، هنوز مجوزی برای حراج تهران صادر نشده

به گزارش مالکوم، تمام کوشش ما این بوده که بدون زدنِ عینک خاصی نسبت به همه فعالان عرصه اقتصاد هنر توجه جدی گردد. ما نسبت به همه نگارخانه هایی که در این عرصه فعالیت می نمایند نگاهی مساوی داریم و از برگزاری نمایشگاه های آنان طبق قوانین حمایت می کنیم.

بعضی نگارخانه ها برای برگزاری نمایشگاه های حضوری تمایل ندارند، مجوز نگارخانه های غیرفعال تمدید نمی گردد ، هنوز مجوزی برای حراج تهران صادر نشده

به گزارش خبرنگاران، جملات بالا بخشی از اظهارات مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. عبدالرضا سهرابی که کمتر از یک سال است به این سمت منصوب شده، اظهار نموده است: در تمامِ این مدت کوشش داشتیم تا با نگاهی عادلانه از فعالیت ِ نگارخانه داران حمایت کنیم.

با این حال سهرابی در این راستا به تازگی با چالشی مبنی بر تمایل نداشتن بعضی نگارخانه ها برای برگزاری نمایشگاه های حضوری روبرو شده که نظرات خود را در مصاحبه ای درباره این موضوع بیان می نماید.

او بعلاوه تصریح نموده که تمام کوشش این اداره کل بر تسهیل گری و حمایت حداکثری از فعالیت نگارخانه ها پایدار بوده است .

عبدالرضا سهرابی

در همین رابطه اعلام کرد: مرکز هنرهای تجسمی همیشه از فعالیتِ نگارخانه ها حمایت نموده است برهمین اساس بنده اعتقاد ندارم که نگارخانه ها کارشان را تعطیل نموده اند. اساسا نگارخانه ها ذیل بخش خصوصی تعریف می شوند و بنا بر قوانین ما نمی توانیم به آنان تأکید نموده باشیم که نمایشگاه برگزار نمایند. نگارخانه ها در برپایی یا برپا نشدن نمایشگاه های حضوری صاحب اختیار هستند اما تمام سعی ما مبتنی بر حمایت حداکثری و تسهیل گری امور آنان بوده که این امر در چندین حوزه اتفاق افتاده است.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در ادامه با مثالی مطرح نمود:در ارتباط با فعالیت نگارخانه ها در طبقات M و S مجتمع های مسکونی، بعضی نگارخانه ها با شهرداری مشکلاتی داشتند که ما مستقیم به این موضوع ورود کردیم و باتوجه به اهمیت موضوع، به واسطه پیگیری های صورت گفته در کمتر از 72 ساعتِ کاری دو مکاتبه از سوی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی با شهردار محترم و رئیس محترم شورای شهر تهران صورت گرفت.

  • حراج تهران برگزار نمی گردد
  • نمایش آثاری از یک خانواده در نمایشگاه تجسمی دفک
  • هنرمندانی که به سال تازه نرسیدند

او اضافه نمود: بعلاوه بنده نیز برای حل مشکل این دو نگارخانه با شهردار یکی از منطقه ها به صورت مستقیم مکاتبه ای را صورت دادم که خوشبختانه به بازگشایی و تداوم فعالیت آن دو نگارخانه انجامید. ما همیشه کوشش نموده ایم که برای رشد و توسعه فعالیت نگارخانه ها در چهارچوب ساختارهای موجود، در کوتاه ترین زمان ممکن همراهی های لازم را با آنها داشته باشیم.

سهرابی ادامه داد: به طورکلی برگزاری یا برگزار نشدن نمایشگاه در حوزه اختیارات مدیران نگارخانه هاست و ما هیچ وقت به آنها نگفته ایم که نمایشگاه برگزار کنید یا نکنید؛ کمااینکه تمام کوشش ما این بوده که فعالیت های فرهنگی و هنری متوقف نشوند اما متأسفانه دیدید که چه رفتار ناشایستی با نگارخانه ای که می خواست نمایشگاه برگزار کند، صورت گرفت.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در ادامه به آمارِ نمایشگاه های برگزار گردیده در ماه های اخیر اشاره نمود و گفت: ما در حال حاضر در مهر، آبان و آذر درخواست های متعددی برای برگزاری نمایشگاه داشته ایم؛ بعلاوه در دی ماه جاری که آمار آن وجود دارد. برابر با دستورالعمل نگارخانه ها در برگزاری نمایشگاه، اگرچه برگزاری آن به اطلاع ما می رسد اما مسئولیت اینکه نمایشگاهی برگزار گردیده یا نشده به عهده ما نیست که بخواهیم به آن ورود کنیم؛ این موضوع به خود نگارخانه ها مربوط است اما تسهیل گری برگزاری نمایشگاه ها برعهده ما است.

سهرابی ادامه داد: اکنون مرکز هنرهای تجسمی پس از دریافت درخواست برگزاری نمایشگاه، نظر کارشناسی خود را به فاصله یک تا دو روز کاری به نگارخانه ها اعلام می نماید و آنها در چهارچوب قوانین و مقررات می توانند نمایشگاه های خود را برگزار نمایند. کمااینکه اکنون نمایشگاه هایی نیز دایر هستند و بعضی دیگر هم افتتاح خواهند شد. ما در مهر ماه درخواست های متعددی برای برگزاری نمایشگاه داشتیم و در شهریور ماه که شروع التهابات جامعه بود نیز نمایشگاه های خوبی برگزار گردید که آمار آنها موجود است. کمااینکه پیش از این نیز آمار جامعی از مجموعه فعالیت های مرکز هنرهای تجسمی طی 6 ماهه نخست سال 1401 در اختیار اصحاب رسانه قرار گرفته است.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی مجددا تأکید کرد: تمام کوشش مرکز هنرهای تجسمی مبتنی بر حمایت حداکثری، تسهیل گری و همراهی با نگارخانه ها بوده و این اتفاق در موارد بسیاری اتفاق افتاده است.

مجوز گالری ها چگونه تمدید می گردد؟

سهرابی در ادامه به بعضی گمانه ها مبنی بر اینکه اگر نگارخانه ها در حد نصاب نمایشگاه برگزار ننمایند، مجوزشان تمدید نخواهد شد، چنین واکنش نشان داد و گفت: این ابهامات ناشی از ضعف آگاهی و اطلاعات اظهارنمایندگان نسبت به ساختار مرکز هنرهای تجسمی است. در این زمینه بعضی دستورالعمل ها وجود دارد. مبتنی بر همین دستورالعمل ها شورایی تعریف شده که بنده مسئولیت آن را عهده دار هستم.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام کرد: این شورا مرکب از اعضای حقیقی و حقوقی است. بر این اساس هر درخواستی برای تمدید مجوز یا تأسیس نگارخانه در آن شورا آنالیز قرار گرفته و سوابق موجود مطالعه می گردد. اگر اعضای شورا تأیید نمایند، مجوز تمدید یا صادر می گردد. یعنی دستورالعمل موجود در چهارچوب قوانین و مقررات است و اساسا کسانی که خود، نگارخانه دارند، عضو حقوقی این شورا هستند؛ بنابراین کار کارشناسی دقیق و فنی روی موضوعات صورت می گیرد و طبق نظر شورا برای نگارخانه ها مجوز تمدید یک تا پنج ساله صادر می گردد.

او گفت: به هر ترتیب باید تفاوتی میان عملکرد نگارخانه های مختلف قائل شویم و شورا به این تفاوت ها توجه دارد. مگر می گردد یک نگارخانه سه سال فعالیت نکند و مجوز آن باز هم در شورا تمدید گردد؟ آیا شورا می تواند رأی به ادامه فعالیت چنین نگارخانه ای بدهد.

سهرابی اضافه نمود: اگر نگارخانه ای حتی یک نمایشگاه برگزار نموده باشد، به فراخور فعالیت هایش تمدید مجوز صورت می گیرد اما مقدار فعالیت نگارخانه ها در کیفیت تمدید مجوزشان تأثیر مستقیم ندارد. تمام کوشش ما این بوده که بدون زدنِ عینکی خاص نسبت به همه فعالان عرصه هنر توجه جدی داشته باشیم. اکنون نسبت به همه نگارخانه هایی که در این عرصه فعالیت می نمایند نگاهی عادلانه و برابر داریم، از برگزاری نمایشگاه های آنان در چهارچوب قوانین و مقررات حمایت می کنیم و برای مقررات موجود اهمیت ویژه ای قائل هستیم.

حراجی تهران در تعویق

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی ضمن عدم اطلاع از تعویق برگزاری حراج تهران گفت: حراج تهران برای برگزاری هفدهمین دوره اش آثار و درخواست مجوز خود را برای ما ارسال نموده است و بنده اطلاعی از تعویق آن ندارم. ضمن اینکه اشکالی حقوقی در مکاتبه حراج تهران وجود داشت و به همین علت ما آن را به ایشان بازگردانیم. بنای ما حمایت از برگزاری و توسعه حراج ها در راستای رونق اقتصاد هنر است و تا به امروز هم چیزی از برگزار نشدن حراج تهران نشنیده ایم. نکته مهم تر این است که مرکز هنرهای تجسمی در پی ایجاد و احیای حراج های دیگری نیز است. حراج رخ ست اصفهان یکی از این نمونه هاست که در دست احیا است و در آینده نزدیک یک حراج دیگر هم به حراج های مرکز اضافه خواهد شد که جزئیات آن متعاقبا اعلام می گردد.

سهرابی اعلام کرد:هیچ مسئله ای هم برای صدور مجوز برگزاری حراج ها نداریم و در چهارچوب قوانین و مقررات موجود از برگزاری عموم حراج های هنری حمایت می کنیم.

او با استقبال از برگزاری حراجی های دیگر اعلام کرد:کیک اقتصاد هنرهای تجسمی به واسطه برگزاری حراجی ها بزرگ تر می گردد و به این واسطه، شمار بیشتری از هنرمندان می توانند از چنین ظرفیتی بهره مند شوند. لذا ما در پی رشد، تقویت و رونق این عرصه و به طور کلی عرصه اقتصاد هنر هستیم و رویکردمان در این زمینه کاملا حمایتی است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 بهمن 1401 بروزرسانی: 1 بهمن 1401 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 2116

به "بعضی نگارخانه ها برای برگزاری نمایشگاه های حضوری تمایل ندارند، مجوز نگارخانه های غیرفعال تمدید نمی گردد ، هنوز مجوزی برای حراج تهران صادر نشده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعضی نگارخانه ها برای برگزاری نمایشگاه های حضوری تمایل ندارند، مجوز نگارخانه های غیرفعال تمدید نمی گردد ، هنوز مجوزی برای حراج تهران صادر نشده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید