بورس؛ یک قدم مانده به فتح ابرکانال 300 هزار واحدی، شاخص روی 299,930 واحد ایستاد

به گزارش مالکوم، خبرنگاران: بورس در ادامه روند صعودی اخیر خود، امروز نیز با رشد بیش از 3 هزار واحدی در آستانه ابرکانال 300 هزار واحدی ایستاد.

بورس؛ یک قدم مانده به فتح ابرکانال 300 هزار واحدی، شاخص روی 299,930 واحد ایستاد

به گزارش خبرنگاران به نقل از دنیای بورس، بازار سهام معاملات امروز را سیگنال های بیرونی مثبتی دریافت کرد و در محیطی مساعد برای رشد، رکوردشکنی خود را تداوم بخشید. هر چند معاملات امروز در فضایی نیمه تعطیل دنبال شد و این انتظار وجود داشت که فشار عرضه و میل به شناسایی سود به ویژه در آخرین روز کاری هفته(اختلاف ساعت معاملاتی با بازار جهانی)، قیمت ها را تحت فشار قرار دهد اما جو مثبت حاکم بر بازار جهانی و خبر برکناری جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و همچنین صدور مجوز افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را باید سه نیروی محرک بازار در معاملات امروز قلمداد کرد.

جبهه های فعال: از تورم دارایی تا سود انباشته

موضوع افزایش سرمایه از منابع مختلفی چونت سود انباشته تا تجدید ارزیابی دارایی به یکی از کانون های اثربخش برای حرکت رو به رشد سهام تبدیل شده است. اگر به رتبه های بالای فهرست نمادهای حامی شاخص کل نگاه کنیم درخواهیم یافت که نمادهایی نظیر شتران، وپاسار و خودرو با نیروی افزایش سرمایه با تقاضای قدرتمند در حال صعود به مرزهای جدید هستند. پالایش نفت تهران همین امروز آگهی ثبت افزایش 83 درصدی سرمایه از محل سود انباشته را راهی سامانه کدال کرد.

به نظر می رسد نماد بانک پاسارگاد به همراه دیگر نمادهای بانکی که در معاملات امروز با استقبال اغلب سهامداران و صف های خرید صعودهای غابلا حداکثری را رقم زدند، از خبر افزایش سرمایه قابل توجه بانک ملت تغذیه شده اند. گروه خودرویی هم که همانند روز یکشنبه با صف های طولانی خرید همراه بود با همان سرعت معاملات امروز را به سرانجام برد. این گروه علاوه بر جذب شدید تقاضا و برخورداری از صف های خرید، بیشترین ارزش معاملات را در بین صنایع بورسی در اختیار گرفت.

از آنجا که به لحاظ بنیادی یا همان میزان سودآوری نمی توان توجیهی برای تقاضای وسیع و قدرتمند در سهام خودرویی یافت باید به تاثیر نیرومند فضای افزایش سرمایه غول های خودرویی بر کل گروه اشاره نمود. البته سیگنال های سیاسی هم در این وضعیت خودرویی ها به عنوان دماسنج سیاسی بورس تهران بی تاثیر نیست.

واکنش بازارها به یک برکناری

خبر برکناری جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید از شامگاه گذشته انعکاس جالب توجهی در بین اهالی بازارها داشت. با برکناری بولتون که به عنوان یک چهره ضدایرانی در کاخ سفید به شمار می رفت بازار جهانی نفت با چرخشی رو به عقب همراه شد، روندصعودی نرخ دلار در بازار داخلی ارز متوقف شد و نوعی خوش بینی سیاسی در جهت کاهش اختلافات ایران و آمریکا در بازار سهام به وجود آمد. تشدید تقاضا در کل بازار و به طور خاص صف های نفوذناپذیر خرید در سهام خودرویی را می توان انعکاسی از این انتظارات مثبت در بازار سهام قلمداد کرد.

سبزپوشی بازار جهانی

بازار جهانی که از ابتدای این هفته با خوش بینی به بهبود روابط تجاری چین و آمریکا و انتظار برای تشدید سیاست های انبساطی در این دو کشور، و همچنین چرخش پولی در منطقه یورو روندی صعودی را در پی گرفته بود با تحریک تقاضا به ویژه از سمت چین روبرو است و قیمت ها در بخش فلزات رنگین فاز صعودی دارند. پس از کاهش نرخ بهره بانکی در چین، خبرهایی در مورد عدم وضع تعرفه بر بخشی از کالاهای آمریکایی توسط چین طی روز گذشته منتشر شد که به نظر می رسد در رشد کامودیتی ها موثر بوده است.

مس در بالای 5800 دلار در نوسان است و نفت برنت با وجود شوک آنی خبر برکناری بولتون، دوباره به مرز 63 دلار نزدیک شده است. مجموعه این تحولات را می توان وابستگان بورسی بازار جهانی از جمله رشد قیمت در نماد فملی به عنوان یکی از حامیان اصلی رشد 3200 واحدی شاخص کل دید.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 17 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 339

به "بورس؛ یک قدم مانده به فتح ابرکانال 300 هزار واحدی، شاخص روی 299,930 واحد ایستاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورس؛ یک قدم مانده به فتح ابرکانال 300 هزار واحدی، شاخص روی 299,930 واحد ایستاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید