حذف واسطه ها مهمترین کارکرد فروشگاه های زنجیره ای
به گزارش مالکوم، اقتصادآنلاین نوشت: کننده مردم سنقر در مجلس با اشاره به برخی فضاسازی های مخرب که اخیراً در خصوص عملکرد فروشگاه های زنجیره ای مطرح شده، گفت: در هر حوزه ای، اجرای تصمیمات جدی و کار های بزرگ ممکن است باگ هایی هم داشته باشند و در فرایند اجرایی با مسائل و تخلفاتی هم روبرو شوند. اما به خاطر تخلف یک فعال صنفی که نمی توان کل اصناف را زیر سوال برد. موضوعی که مسئولان و تصمیم سازان باید مد نظر داشته باشند آن است که باید دامنه نظارت های خود را به گونه ای گسترش دهند که بعد از بروز کوچکترین نارسایی و تخلفی بر اساس قانون با آن برخورد شود. اگر اتحادیه ها، تعزیرات و در مراحل بعدی ساختار های قضایی به درستی به وظایف نظارتی خود عمل کنند، زمینه بروز تخلفات نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
حسینی کیا در ادامه اضافه کرد: ضرورت استفاده از فروشگاه های زنجیره ای و نقشی که این نوع فروشگاه ها در توزیع اقلام اساسی و مصرفی مردم دارند، موضوعی نیست که تنها در اقتصاد ایران و در این برهه خاص زمانی مطرح شده باشد. بیشتر از یک قرن است که این فروشگاه ها در صحنه اقتصاد و معیشت جوامع مختلف اثرگذار هستند و به عنوان حلقه واسطه تولید و مصرف عمل می کنند. با توجه به اینکه فروشگاه های زنجیره ای، زمینه دخالت دلالان و واسطه گران را مسدود می کنند طبیعی است که برخی جریانات واسطه ای به دنبال تخریب آنان باشند؛ بنابراین مقوله توسعه و بهره مندی از این نوع فروشگاه های زنجیره ای یک ضرورت غیر قابل انکار است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به پرسش اقتصادآنلاین که مهمترین دلیل نقدها اخیر به فروشگاه های زنجیره ای را چه می دانید؟ گفت: به هر حال فروشگاه های زنجیره ای طی دهه های متمادی و بعد از سرمایه گذاری های فراوان به صورت مویرگی از کلانشهر ها تا دور افتاده ترین مناطق کشور گسترش پیدا کرده اند تا بتوانند به مردم خدمت رسانی کنند. در ماجرای تحریم های اقتصادی ظالمانه آمریکا و پس از آن ظهور کرونا با استفاده از ظرفیت های این فروشگاه ها است که اقلام اساسی مورد نیاز در اختیار شهروندان قرار گرفت و کمبود های کالا های مصرفی در کشور احساس نشد؛ بنابراین باید مراقب بود که با دست خودمان ظرفیتی که می توان از آن به نفع معیشت شهروندان بهره برد، تخریب نشود.
حسینی کیا یادآور شد: البته معنای این اظهارات این نیست که تخلفی در این فروشگاه های زنجیره ای رخ نمی دهد. تنها دیکته نانوشته است که غلط ندارد. مساله اساسی آن است که باید دامنه های نظارتی را به گونه ای افزایش داد که امکان هیچ تخلفی ایجاد نشود. هر جا که حفره های نظارتی وجود داشته باشد، سوداگران تلاش می کنند تا از آن بهره برداری کنند. مگر در حوزه فولاد، خودروسازی، تخصیص ارز و... تخلف صورت نمی گیرد؟ وقتی تخلفی در حوزه ای انجام می شود، باید ضمن برخورد قضایی با متخلفان، نظارت ها را افزایش داد.
نباید به اعتماد عمومی خدشه وارد کرد
کننده مردم سنقر با اشاره به اثر مثبت این زنجیره توزیعی گفت: در شرایطی که مجلس طرح توزیع اقلام اساسی را تصویب کرده و قرار است این اقلام مصرفی از طریق فروشگاه های زنجیره ای در اختیار شهروندان قرار بگیرد، تخریب این فروشگاه ها و خدشه وارد کردن به اعتماد عمومی در واقع اتلاف سرمایه های داخلی است. طبیعی است که مانند هر صنفی برخی افراد در این حوزه هم به دنبال سوداگری و سودجویی باشند. ممکن است برخی افراد در فروشگاه های زنجیره ای اقلام اساسی را با قیمت های بالاتر در اختیار شهروندان قرار دهند، ممکن است، احتکاری صورت بگیرد یا مردم را وادار کنند که برخی کالا ها را همراه با کالا های ضروری خریداری کنند، راه چاره مقابله با این مسائل نظارت بیشتر است نه تخریب.
حسینی کیا در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین معتقدم فروشگاه های زنجیره ای که امروز تا دورترین نقاط کشور به صورت مویرگی گسترش پیدا کرده اند، ظرفیتی است که می توان از آن برای بهبود شرایط معیشتی مردم استفاده کرد. اما در عین حال باید از منافع مردم استفاده کرد و با افزایش دامنه های نظارتی اجازه نداد که سودجویان از این ظرفیت سوءاستفاده کنند. نباید اجازه داد برخی اقلام اساسی مردم را با قیمت های یارانه ای دریافت کنند و بعد در بازار آزاد به فروش برسانند. چرا که منافع مردم بر منافع هر فرد و جریانی و صنفی ارجحیت دارد.
منبع: فرارو