خبرنگاران طعم تلخ تعطیلات با کرونا

به گزارش مالکوم، سنندج - خبرنگاران - تعطیلات همیشه برای جامعه به ویژه دانش آموزان از جمله به یاد ماندنی ترین اتفاقات زندگی است اما سال جاری لشگر یک نفره ای به تنهایی در واپسین روزهای سال این خاطرات را به کام آنها تلخ کرد بگونه ای که تلخی آمدن این میهمان ناخوانده را همیشه در یاد خواهند داشت .

خبرنگاران طعم تلخ تعطیلات با کرونا

حرف از تعطیلات که می زنیم بدون شک اولین قشری که قند در دلشان آب می گردد محصلان و دانش آموزان هستند مسلما نه به این دلیل که از کتاب، درس و مدرسه بدشان می آید بلکه به این خاطر که تعطیلات یادآور بازی، دورهمی های محبت آمیز، شیطنت های اقتضای سن و شادی است.

رسیدن سرمای پاییز، بارش برف و یخبندان زمستان و ایام نوروز و بهار برای هر دانش آموز ایرانی مژده تعطیلاتی پر از شور، شوق و خاطره است به طوری که بزرگترها خاطرات شیرین نشستن زیر کرسی های خانه مادر بزرگ و رفتن به دنیای قصه ها در شب های پر از رمز و راز پاییز و ساختن آدم برفی و بازی های چون برف بازی و سر سر بازی در زمستان و دریافت اولین هدیه از عمو، دایی، عمه و خاله در ایام نوروز را مدیون همین تعطیلات هستند.

اما سال 98 این تعطیلات بجای خاطرات شیرین و به یاد ماندنی پر شد از ترس و اضطرابی فراموش نشدنی برای هر خانواده ایرانی طوری که در پرس و جوی کوتاه از آنها می گردد رنگ باخته شادی در این ایام را به وضوح دید.

شیوع آنفولانزا

شیوع ویروس آنفولانزا واگیر N1H1 در پاییز و زمستان سال جاری موجب کشته شدن 110 نفر از هموطنان و به تبع آن تعطیلی بسیاری از مدارس و مراکز علمی کشور شد تا رنگ این تعطیلات مانند همواره برای مردم کشور رنگین کمانی نباشد و زردی رخسارش خبر از سر درونش دهد.

با این حال کشور پاییز و زمستانی آغشته به استرس و نگرانی را سپری کرد تا اینکه در آخرین روز از بهمن ماه با ورود عضوی دیگر از خانواده ویروس N1H1 به نام کرونا به کشور تب این قائله داغ تر شد و بسیاری از فعالیت های کشور از جمله خدمات آموزشی در مدارس و حتی دانشگاه ها را تحت تاثیر قرار داد.

خطرناک تر از آنفلوآنزا

کرونا با نام علمی (COVID-19) هم خانواده ویروس هایی همچون سارس (سندروم تنفسی حاد) و مرس و سایر سرماخوردگی های معمولی مرتبط است، این ویروس به وسیله تماس مستقیم با قطره های تنفسی فرد آلوده (به وسیله سرفه و عطسه) و تماس با سطوح آلوده به ویروس منتقل می گردد.

ویروس COVID-19 می تواند ساعت ها روی سطوح زنده بماند، ولی یک ضدعفونی ساده می تواند آن را از بین ببرد.

تا به امروز 75 هزار نفر را در کشور چین مبتلا نموده و جان 2 هزار و 233 تن را گرفته است. ایران بعد از چین دومین آمار فوتی کرونا در دنیا را دارد و تعداد تلفات بیماری کرونا در ایران به 34 نفر و تعداد مبتلایان به 388 تن در 24 استان رسیده است که 73 نفر نیز با کوشش کادر پزشکی بهبود یافته اند.

آخرین روزهای بهمن شوق رسیدن نوروز در دل دانش آموزان را در حالی مژده می داد که خبر تعطیلی مدارس به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در کشور آنها را به یغما برد.

هم اکنون بسیاری از مدارس و دانشگاه های و مهدهای کودک ها تعطیل شده و طبق اعلام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این تعطیلی تا 12 بهمن تمدید شده تا جامعه هدف این تصمیم با وجود اینکه در خانه نشسته اند اما استرس بر آنان و خانوادهایشان سایه افکنده باشد.

مدارس و دانشگاه های کردستان نیز از روز یکشنبه به دنبال هشدارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با وجود اینکه استانی پاک در ابتلا به بیماری کرونا است از سوی مدیریت بحران تعطیل شد.

خانواده های بی ملاحظه

دولت برای جلوگیری از شیوع ابتلا به بیماری کرونا تصمیم بر تعطیلی مدارس گرفت اما بعضی خانواده ها در اوج نگرانی خیلی ها برای خود برنامه سفر به استان های شمالی و بعضی استان های گردشگر پذیر از جمله کردستان چیدند تا از آب گل آلودی ماهی بگیرند که اولین طعمه قلاب آن خودشان هستند.

با وجود اینکه پویش های مختلفی از جمله من 14 روز در خانه می مانم از سوی کاربران فضای مجازی راه اندازی شده تا شرکت نمایندگان آن به نوبه خود گامی در کاهش درصد شیوع این بیماری برداشته باشند مسافران وقت نشناس در استان های مختلف تبدیل به نگرانی های جدیدی شده اند.

برای کاهش سفر در این مدت دستگاه های اجرایی بعضی استان از مردم خواسته اند به علت گسترش شیوع کرونا مردم از سفر به مناطق مختلف کشور خودداری نمایند و به نظر می رسد در این دوران ماندن در خانه و پیش خانواده بودن بهتر از هر کار دیگری باشد.

تعطیلی باید دلچسب باشد

شاید این مطلب را بگردد با دلنوشته از معلمی دلسوز به خاتمه برد که نوشته است: امروز فهمیدم که چقدر دوستشان دارم، هیاهوی مدرسه را، دانش آموزان را، شیطنت ها و حتی شلوغی ایشان را، امروز فهمیدم چه چقدر خوشبخت بوده ایم ما که دوران طاعون و وبا را به چشم ندیدیم و فقط در کتاب ها خوانده ایم.

این روزها طعم تعطیلات مدرسه چه تلخ بود و ناخوش آیند، این تطعیلی نچسب ترین تعطیلی است که به عمر تجربه نموده ام و فهمیدم که تعطیلی باید شیرین و دلچسب باشد مثل تعطیلی روزهای آخر اسفند ماه که باد بوی تازگی ها را به مشام جانمان می رساند و آوای شلوغی بازارها، شوق خرید، عطر چای و خاتمه خانه تکانی و هیجان دید و بازدید هوش از سرمان می رباید.

و اینجاست که لذت دارد لحظه شماری بچه ها برای فارغ شدن از مدرسه و شنیدنی است صدای شوق آور خدا حافظی آنها به شوق روزهای بی خیالی هنگامی با شادمانی به طرف خانه پر می کشند.

پرودگارا، فرزندان سرزمینم، پدران و ماداران این دیار را در این روزهای پرخطر در پناهت به سلامت دار تا دوباره طنین اشتیاقشان فضای مدرسه را پر کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 765

به "خبرنگاران طعم تلخ تعطیلات با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طعم تلخ تعطیلات با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید