زمان آن رسیده تا طولانی ترین جنگ آمریکا پایان یابد

به گزارش مالکوم، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا: ما نمی توانیم چرخه تمدید یا گسترش حضور نظامی خود را در افغانستان به امید ایجاد شرایط ایده آل ادامه دهیم

زمان آن رسیده تا طولانی ترین جنگ آمریکا پایان یابد

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تایید کرده که پس از خروج کامل نیرو های کشورش از افغانستان، آمریکا به حمایت خود از افغانستان ادامه خواهد داد، اما این حمایت نظامی نخواهد بود.

جو بایدن امروز درباره افغانستان سخنرانی کرد و گفت: زمان آن رسیده که طولانی ترین جنگ آمریکا پایان یابد.

او گفت فرایند خروج نیرو های نظامی آمریکا از افغانستان از اول ماه مه شروع می شود و تا 11 سپتامبر پایان می یابد.

بایدن گفت: ما نمی توانیم چرخه تمدید یا گسترش حضور نظامی خود را در افغانستان به امید ایجاد شرایط ایده آل ادامه دهیم و انتظار نتیجه متفاوتی را داشته باشیم. به شکل نظامی در مسأله افغانستان درگیر نخواهیم بود، اما فعالیت دیپلماتیک و کمک های بشردوستانه ما ادامه خواهد داشت.

بایدن همچنین متعهد به ادامه حمایت از نیرو های امنیتی و دفاعی شد.

پیشتر اعلام شد که قرار است تمام نیرو های باقیمانده آمریکایی در افغانستان در 11 سپتامبر سال جاری از این کشور خارج شوند. این تاریخ با بیست سالگی حمله القاعده به برج های دوقلو در نیویورک مصادف است.

همزمان، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان از صحبت تلفنی خود با آقای بایدن خبر داده است.

اشرف غنی در توییتر نوشته است که با رئیس جمهور بایدن درباره تصمیم اخیر آمریکا حرف زده است. او نوشته است که افغانستان به این تصمیم آمریکا احترام می گذارد.

رئیس جمهوری افغانستان نوشته است: ما در حالی که به مرحله بعدی مشارکت خود حرکت می کنیم همکاری خود را با شرکای آمریکایی و ناتو در زمینه تلاش های جاری صلح ادامه خواهیم داد.

او در ادامه نوشته است: نیرو های پرافتخار امنیتی و دفاعی افغانستان کاملاً قادر به دفاع از مردم و کشور خود هستند، کاری که آن ها در تمام این مدت انجام داده اند و مردم افغانستان برای همیشه قدردان آن ها خواهند بود.

در حال حاضر حدود 2500 نیروی آمریکایی در چارچوب ماموریت ناتو در افغانستان حضور دارند.

مقام های آمریکایی و ناتو گفته اند که گروه طالبان تا به امروز به تعهدات خود مبنی بر کاهش خشونت ها در افغانستان عمل نکرده است.

مقام های افغان گفته اند به تلاش های خود در زمینه به دست آمدن یک توافقنامه صلح با طالبان ادامه می دهند و به تصمیم آمریکا احترام می گذارند. اما امروز رئیس مجلس افغانستان هشدار داد که اگر نیرو های آمریکایی از کشورش خارج شوند احتمال دارد این کشور یک بار دیگر شاهد جنگ داخلی باشد.

در همین حال، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفته است که خروج نیرو های خارجی از افغانستان به معنای پایان همکاری های بین المللی نیست.

عبدالله امروز در یک سخنرانی گفت گروه طالبان در فرصتی که برای صلح پیش آمده به ادامه گفتگو ها علاقه مندی نشان ندادند.

عبدالله، اما گفته است: خروج نیرو های خارجی تقاضای طالبان برای رسیدن به توافق صلح بود. اکنون که این تصمیم گرفته شده، انتظار داریم طالبان به خواست اصلی مردم افغانستان که رسیدن به صلح پایدار و با عزت است، تن دهند. اگر طالبان فکر می کنند که از طریق جنگ می توانند به پیروزی دست یابند، پندار شان اشتباه است.

طالبان اخیرا گفته اند تا زمانی که نیرو های خارجی به طور کامل از افغانستان خارج نشوند، در هیچ نشستی که در مورد آینده سیاسی افغانستان تصمیم گرفته شود، شرکت نخواهند کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 18 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1400 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1515

به "زمان آن رسیده تا طولانی ترین جنگ آمریکا پایان یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان آن رسیده تا طولانی ترین جنگ آمریکا پایان یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید