طرز تهیه زیره پلو با گوشت قلقلی و بادمجان

به گزارش مالکوم، زیره پلو با خوراک قلقلی و بادمجان یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و خوش طعمی است که حتماً باید یکبارم شده برای ناهار امتحان کنید. سرو شدن گوشت قلقلی، در کنار بادمجان با طعم و عطر زیره، طعمی تکرار نشدنی و فوق العاده نو به شما می دهد. اگر شما هم از طرف داران پروپاقرص بادمجان هستید طعم بسیار خوب این غذا را حتماً امتحان کنید و عطر خوب آن را مهمان خانه هایتان کنید. با ما باشید تا مرحله به مرحله روش پخت این غذای خوش عطر و طعم را به شما همراهان همیشگی آموزش دهیم. مدت زمان تقریبی پخت این غذا یک ساعت و نیم است. میزان مواد اعلام شده مناسب برای چهار نفر است.

طرز تهیه زیره پلو با گوشت قلقلی و بادمجان

مواد مورد احتیاج جهت تهیه زیره پلو با خوراک گوشت قلقلی و بادمجان:

  • گوشت چرخ نموده (گوسفندی یا گوساله): دویست گرم
  • پیاز میانه: یک عدد
  • گوجه فرنگی: یک عدد بزرگ
  • نمک، زردچوبه، ادویه: به اندازه لازم
  • روغن: به اندازه لازم
  • بادمجان سرخ شده: چهار عدد میانه
  • برنج: چهار پیمانه
  • زیره: چهار قاشق غذاخوری سرصاف
  • آرد نخودچی: سه تا چهار قاشق غذاخوری

طرز تهیه پلو با زیره:

به سراغ پخت پلو و زیره می رویم. زیره های از قبل پاک شده را درون آبکش بشوئید. درون قابلمه مناسب برنج خیس خورده، نمک، روغن، زردچوبه و زیره ها را بریزید و به هم بزنید. اندازه لازم آب به قابلمه اضافه کنید و حرارت شعله گاز را میانه کنید. زمان دهید تا کاملاً آب بخار گردد و دانه های برنج آماده دم کشیدن گردد. اطراف برنج را با یاری قاشق از قابلمه فاصله دهید تا در زمان دم کشیدن نسوزند. یک ساعت زمان دهید تا برنج کاملاً پخته و قابل سرو گردد.

نکته: برای این که متوجه شوید برای پخت برنج به روش کته ای چه اندازه آب مناسب است. از راه کار امروز ما بهره ببرید تا بعد از پخت، برنجی با دانه های مجلسی داشته باشید.

در این روش شما هر اندازه برنجی درون قابلمه دارید به آن کم کم آب اضافه کنید و با دست آغاز به اندازه گیری کنید، زمانی که به اندازه دو بند انگشت آب روی سطح برنج باشد این اندازه ایدال ماست.

با این تخمین بسیار ساده و آسان شما می توانید با هر تعداد پیمانه برنجی که برای پخت داشتید، کته ای بسیار خوب و خوشمزه درست کنید.

دوستان عزیز، جالب است بدانید زیره، با همین دانه ها ریزه میزه ای که دارد سرشار از خواص مفید برای بدن است. زیره در درمان نفخ شکم و سوءهاضمه بسیار مفید است. زیره سیاه در کاهش وزن می تواند به شما یاری کند. بعلاوه به علت داشتن مقادیر قابل توجه ای از ریزمغزها، املاح و مواد معدنی که دارد از پیری زودرس جلوگیری می نماید. پس حتماً خواص بی شمار آن را نادیده نگیرید و از آن در رژیم غذایی تان بهره ببرید.

طرز تهیه گوشت قلقلی و بادمجان:

  • در اولین مرحله به سراغ تهیه گوشت های قلقلی تان بروید. پیاز میانه را با رنده ریز رنده کنید. شما می توانید از میکسر یا هر ابزار دیگری که در دسترس دارید یاری بگیرید. آب پیاز را جدا کنید و با یاری دست یا قاشق حسابی فشار دهید تا تمام آب آن خارج گردد. رعایت این مورد بسیار حائز اهمیت است. اگر پیاز رنده شده را با همان آب به گوشت اضافه کنید مایع گوشت شل می گردد و قابل قلقلی کردن نیست.
  • درون ظرف مناسبی گوشت چرخ نموده، پیاز، ادویه ها و نمک را با هم مخلوط کنید و چند دقیقه ای با یاری دست به خوبی ورز دهید، تا مواد کاملاً با هم ترکیب شوند. در این مرحله آردنخودچی را کم کم به آن اضافه کنید تا جایی که مواد به اندازه کافی سفت شده و به راحتی در دست قابل شکل دادن گردد (با توجه به سایز پیاز و اندازه چرب بودن گوشت ممکن است لازم باشد آرد نخودچی بیشتر یا کمتری نسبت به اندازه اعلام شده به مواد گوشتیتان بزنید)
  • بعد از مخلوط کردن مواد گوشتی، بهتر است بیست تا سی دقیقه به مواد زمان دهید تا طعم پیاز و گوشت با هم ترکیب شوند. به اندازه یک گردو میانه از مواد گوشتی را برداشته و با یاری دست کاملاً گرد یا به اصطلاح آن ها را قلقلی کنید. در این مرحله دقت داشته باشید که تکه های گوشت که برمی دارید هم اندازه باشند. تا در زمان پخت همه به یک اندازه پخته و سرخ شوند.
  • در دومین مرحله به اندازه لازم روغن مخصوص سرخ کردنی را درون تابه بریزید و زمان دهید تا روغن حسابی داغ گردد. قلقلی ها را درون تابه ریخته و با حرارت میانه بچرخانید تا یکسان سرخ و طلایی رنگ شوند. اگر روغن شما داغ نباشد و قلقلی ها را دورن تابه بریزید به تابه می چسبند و کار شما خراب خواهد شد. به منظور حفظ سلامتی و اجتناب از مضرات روغن، بعد از سرخ کردن قلقلی ها را روی دستمال جاذب روغن قرار دهید تا روغن اضافی آن ها گرفته گردد.
  • درون قابلمه ای که مدنظر دارید کمی روغن ریخته و یک دوم قاشق چای خوری زردچوبه و فلفل قرمز را درون روغن تفت دهید تا رنگ باز کند. بادمجان های سرخ شده را درون قابلمه چیده و دو لیوان آب جوش به آن ها اضافه کنید.

    حرارت را زیاد کنید تا خورشت بجوش بیاید. بعد از به جوش آمدن حرارت را کم کنید و بیست تا سی دقیقه زمان دهید تا بادمجان ها حسابی بپزند و آب خوراک شما کمتر گردد. در صورتی که تمایل دارید بادمجان ها بافت نرم تر یا سفت تری داشته باشند زمان پخت آن ها را می توانید تغییر دهید.

  • بعد از پخته شدن بادمجان ها نوبت به اضافه کردن گوجه فرنگی می رسد. گوجه فرنگی را به شکل دل خواه برش زده و روی بادمجان ها بچینید. پنج تا ده دقیقه ای درب قابلمه را ببندید و زمان دهید تا گوجه فرنگی ها نیم پز شوند.

    در آخرین مرحله از تهیه خوراک امروز، به سراغ اضافه کردن قلقلی های خوشمزیتان بروید. آن ها را دانه دانه روی سطح خورشت بچینید و و ده تا پانزده دقیقه زمان دهید تا تمام مواد خوراک باهم بپزند. اگر تمایل داشته باشید بعد از مرحله پخت می توانید یک تا دو قاشق آب لیمو یا لیمو تازه به این خوراک لذیذ اضافه کنید.

    به همین راحتی خوراک خوشمزه شما آماده سرو است.

روزگار به کامتان

آشپز: samaneh zare

منبع: اُکالا
انتشار: 15 بهمن 1400 بروزرسانی: 15 بهمن 1400 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1866

به "طرز تهیه زیره پلو با گوشت قلقلی و بادمجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه زیره پلو با گوشت قلقلی و بادمجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید