علیپور: بانک ها نقدینگی را به سمت حل مسائل جامعه سوق نمی دهند

به گزارش مالکوم، یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید نمود: امروز بانک ها در سودهی برای جذب سرمایه مردم و یا اخذ سود تسهیلات از مردم با هم به رقابت پرداخته و این امر شائبه ربوی بودن در سیستم بانکی را ایجاد نموده است و این سیستم باید اصلاح گردد.

علیپور: بانک ها نقدینگی را به سمت حل مسائل جامعه سوق نمی دهند

کمال علیپور خنکداری در گفت وگو با خبرنگاران، با تاکید بر ضرورت اصلاح نظام بانکی، اعلام کرد: یکی از مسائل عدیده امروز جامعه بحث مالی است و در مقوله مسائل مالی مولفه های زیادی اثرگذار هستند؛ یکی از این مولفه ها بحث جمع آوری نقدینگی و پول های سرگردان در سطح جامعه است که بانک وظیفه دارد نقدینگی در جامعه را جمع آوری نموده تا منجر به تورم زایی نگردد.

وی ادامه داد: متاسفانه بانک ها این نقدینگی را به سمت حل مسائل جامعه سوق نمی دهند، مثلا یکی از مسائل امروز جامعه بحث مسکن یا پروژه های عمرانی است که بانک ها باید این نقدینگی سرگردان را جمع آوری و در این حوزه ها هدف گذاری نمایند. البته در این حوزه وزارت اقتصاد عملکرد ضعیفی داشته است

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: دیده می گردد که نقدینگی ها یکباره به سمت سکه یا دلار گسیل پیدا نموده و با افزایش تقاضا قیمت را در بازار افزایش می دهد که این امر آسیب جدی به اقتصاد وارد می نماید. بانک ها وظیفه دارند که این نقدینگی را کنترل نموده و در جهت رشد و توسعه مالی کشور از آن استفاده نمایند ولی متاسفانه در چند سال اخیر این موضوع محقق نشده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه تاکید نمود: دولت و مجلس وظیفه دارند شرایطی را فراهم نمایند که مردم با اطمینان پول خود را در اختیار بانک ها قرار داده و در قبال آن سود معقولی نیز دریافت نمایند. متاسفانه الان باتوجه به لجام گسیختگی اقتصاد کشور این اتفاق نیفتاده و بانک ها در سود دهی برای جذب سرمایه مردم یا اخذ سود تسهیلات از مردم باهم رقابت می نمایند و این امر سیستم بانکی را به سمت ربوی شدن می برد.

وی گفت: از آنجا که شرایط اشتغال و فراوری در کشور خوب نیست پول ها به صورت کاذب در بانک ها ذخیره می گردد و بانک ها سود به مردم پرداخت می نمایند و در پی آن شرایط پایه پولی نیز خراب شده و تورم در جامعه افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه مجلس در پی اصلاح ساختار نظام بانکداری است، مطرح کرد: دولت اگر اراده کند مجلس در کنار آن بوده و این امکان وجود دارد که اتفاقات خوبی در این حوزه رقم زند.

علیپور در انتها با بیان اینکه امروز حتی اگر مردم در بانک ها سرمایه گذاری نیز می نمایند دو سال بعد به شدت ارزش پولی آن ها کاهش پیدا می نماید، اعلام کرد: امیدواریم دولت یاری کند تا بتوانیم شرایط نابسامان سودهای بانکی را کنترل کنیم،

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1846

به "علیپور: بانک ها نقدینگی را به سمت حل مسائل جامعه سوق نمی دهند" امتیاز دهید

1 کاربر به "علیپور: بانک ها نقدینگی را به سمت حل مسائل جامعه سوق نمی دهند" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علیپور: بانک ها نقدینگی را به سمت حل مسائل جامعه سوق نمی دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید