عمارت پیر آباد ایلخچی قم با قدمت 200 ساله، عکس

به گزارش مالکوم، عمارت پیر آباد ایلخچی با قدمتی بالغ بر 200 سال که احداث آن به اوایل حکومت قاجار میرسد در شهر ایلخچی جنب بخشداری ایلخچی واقع شده است.صاحب این خانه باغ تاریخی آقای یوسف کشتمند فردی بی ریا و بی غل و غش و بسیار مردم دوست و مهمان نواز هست که بدون اخذ هیچ گونه ورودیه یا بلیط و هزینه ای کل عمارت را به زبان ساده و گویا روایت میکند که 85 سال پیش توسط پدر بزرگش این خانه خریداری شده و همچنان این میراث فرهنگی بی نظیر نسل به نسل حفظ و حتی بازسازی نیز شده است.

عمارت پیر آباد ایلخچی قم با قدمت 200 ساله، عکس

یوسف کشتمند در پرورش ماهی های زینتی ید طولایی دارد و به نوعی از اساتید این عرصه در استان بشمار می رود و علاوه بر آن به پرورش و تکثیر درختان گرمسیری نظیر 5 گونه مرکبات، 4 گونه موز، فسالیس، انبه هندی، پاپایا و ماکادانیا مشغول هست.چهار درخت قدیمی موجود در این خانه حدود 125 سال پیش از روسیه به عمارت پیرآباد آورده شده و اتاقی کنار مطبخ بعدها توسط الله قلی خان به مجموعه عمارت افزوده شد. این بنا از دو قسمت حوض خانه و بخش مسکونی تشکیل شده که حوض خانه آن علاوه بر حوض، سه فضای نشیمن در اطراف آن را نیز شامل می شود.

بخش مسکونی بنا نیز شامل یک انباری، آشپزخانه و دالان ورودی در طبقه همکف و یک اتاق نشیمن و پیش ورودی در طبقه اول است. حوض سنگی هشت ضلعی این عمارت بسیار زیبا و دارای آب همواره روانی است که از قنات باغ منشعب می شود.

معماری منحصر بفرد این عمارت که بنا به روایت آقای کشتمند از نوع طراحی های شیخ بهایی است و احتمالا معمار این بنا از شاگردان شیخ بهایی بوده باشد همچنین این عمارت دارای شگفتی هایی کم نظیر همانند انعکاس صدا از گوشه ای به گوشه هم قطر دیگرش می باشد و یا صدای آبشارگونه از قناتی که دارای 28 حلقه چاه به فاصله ای مشخص ازهم قرار گرفته و از داخل این عمارت اب زلالش بیرون آمده و خنکی داخل این عمارت را موجب شده است و یا هود آشپزخانه به مدل قدیمی ها ساخته شده است و خیلی شگفتی های دیگر که باید از نزدیک دیدن کنید.

این عمارت قبلا دارای باغ 12 هکتاری بود که اطرافش را محصور نموده بود و صاحب این باغ و عمارت در گذشته یکی از بزرگان و معتمدین شهر ایلخچی بود که برای این منطقه خدمات زیادی ارائه نموده و به نوعی یار و یاور مردم بود که به همین علت اهالی در مناسبت ها و میهمانی ها و فصل برداشت محصول بدون هیچ چشمداشتی به یاری این فرد می آمدند و این فرد سه فرزند دختر داشت که این عمارت به آنها به ارث می رسد که آنها هم فروخته و از آن شهر نقل مکان میکنند.

البته متاسفانه در سالهای قبل شریک قبلی این عمارت سهم خود را به شهرداری فروخته است که باعث عدم پیشرفت و شناخته نشدن بهتر این عمارت و سردرگمی آقای کشتمند شده است و شهرداری این عمارت را به هیچ وجه من الامکان به آقای کشتمند واگذار نمی نماید یا همکاری نمیکند تا این محل موجب جذب گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور شود.

ایلخچی یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است و در بخش ایلخچی شهرستان اسکو واقع شده است. این شهر همچنین در 25 کیلومتری جنوب غرب کلان شهر تبریز قرار گرفته است. عمارت پیرآباد از قدیمی ترین و زیباترین خانه های خشتی تاریخی شهر ایلخچی میباشد.

عمارت پیرآباد ایلخچی شهرستان اسکو در سال 85 به شماره 18922 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1442

به "عمارت پیر آباد ایلخچی قم با قدمت 200 ساله، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمارت پیر آباد ایلخچی قم با قدمت 200 ساله، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید