قزاقستان در سال 2019؛ از حذف و اضافه های سیاسی تا چین هراسی و انفجار آریس

به گزارش مالکوم، سال 2019 در قزاقستان مملو از رویدادهای سیاسی، اجتماعی و مالی بود که استعفای نظربایف و به قدرت رسیدن تاکایف، تغییر نام آستانه، اعتراضات گسترده و انفجار در یکی از پایگاه های نظامی این کشور از آن جمله هستند.

قزاقستان در سال 2019؛ از حذف و اضافه های سیاسی تا چین هراسی و انفجار آریس

با قیمت تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در دوشنبه، سال 2019 میلادی در قزاقستان پر از رویدادهای سیاسی، اجتماعی و مالی بود.

استعفای نورسلطان نظربایف

19 مارس امسال میلادی ساعت 19:00 نورسلطان نظربایف در پیامی که به وسیله شبکه های تلویزیونی قزاقستان پخش شد، استعفای خود را اعلام و از سمت ریاست جمهور این کشور استعفا داد.

وی حدود 30 سال زمام قدرت در این کشور را بر عهده داشت و با کناره گیری از این سمت نخستین رئیس جمهور کشوری در آسیای مرکزی شد که به طور داوطلبانه از قدرت کنار رفت.

با این حال، نظربایف شرایط نخستین رئیس جمهور، یعنی پیشوای ملت، رئیس شورای امنیت که بنابر قوانین این کشور از اختیارات جدی معین سیاست داخلی و خارجی برخوردار است، رئیس حزب نور آتن، رئیس مجمع مردم قزاقستان و عضو شورای قانون اساسی این کشور را حفظ کرد.

تاکایف دومین رئیس جمهور قزاقستان

بنابر قانون اساسی قزاقستان بعد از کناره گیری نظربایف پست ریاست جمهور به قاسم ژامرت تاکایف رئیس سنای این کشور منتقل شد.

وی یک روز بعد از استعفای نظربایف به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور سوگند یاد کرد.

بعدا تاکایف با شرکت در انتخابات ریاست جمهور در ماه ژوئن همین سال با کسب بیش از 70 در صد آراء در دور اول انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروزی را به دست آورد.

دریغه نظربایوا رئیس جدید سنای قزاقستان

دریغه نظربایوا یک روز بعد از استعفای نظربایف از سمت رئیس جمهور قزاقستان به عنوان رئیس سنای این کشور انتخاب و موقعیت شخص دوم این کشور را به دست آورد.

کاندید نظربایوا به این سمت توسط قاسم ژامرت تاکایف رئیس جمهور موقت این کشور پیشنهاد شد.

نظربایوا ضمن سخنانی بعد از انتخاب شدن به این سمت گفت که نقش مجلس در زندگی سیاسی و اجتماعی کشور، بویژه در این لحظه مهم برای قزاقستان را به طور عمیق درک می نماید.

آستانه و نورسلطان

نخستین اظهارات قاسم ژامرت تاکایف به عنوان رئیس جمهور موقت قزاقستان در تاریخ 20 مارس مردم این کشور را غافلگیر کرد.

رئیس جمهور جدید قزاقستان در پینهادی خواهان تغییر نام آستانه پایتخت این کشور به نورسلطان شد.

وی همچنین پیشنهاد کرد که در تمام مناطق مرکزی استان های قزاقستان خیابان ها به افتخار نخستین رئیس جمهور این کشور نام گذاری شوند.

در سومین روز این پیشنهاد، یعنی در تاریخ 23 مارس تاکایف حکمی را در این زمینه به امضا رساند و آستانه از این به پس به نورسلطان تغییر نام کرد.

موج اعتراضات

چندین تظاهرات غیر رسمی در امسال میلادی در قزاقستان به وقوع پیوست. همزمان با انتخابات صدها معترض به خیابان های آلماتی و نورسلطان ریختند که در پی آن تعداد زیادی از آنها از سوی مقامات ذیربط این کشور بازداشت شدند.

همچنین در ماه اکتبر، 6 ژوئیه، روز پایتخت قزاقستان و همچنین همزمان با روز استقلال این کشور اعتراضات غیر رسمی صورت گرفت.

آزادی زندانیان سیاسی، جلوگیری از گسترش نفوذ چین، آزادی 2 شهفرایند بازداشت شده قزاق تبار چینی در قزاقستان، استعفای دولت فعلی و قزاقستان بدون نظربایف از جمله شعارهای معترضان تظاهرات در آلماتی، نورسلطان و بعضی دیگر از شهرهای قزاقستان بودند.

انفجار در آریس

وزارت دفاع قزاقستان صحبت 24 ژوئن از انفجاری در پایگاه نظامی شهر آریس اطلاع داد که در پی آن مقامات استان ترکستان شرایط فوق العاده اعلام و جمعیت 44 هزار نفری این شهر را تخلیه کردند.

در پی این انفجارها در مجموع 4 نفر کشته و بیش از 400 نفر دیگر یاری پزشکی درخواست کردند که 82 نفر از آنها در بیمارستان بستری و بیش از 7.7 هزار خانه آسیب دیدند که 49 عدد از آن به طور کامل تخریب شدند.

ایجاد شورای ملی اعتماد اجتماعی در قزاقستان

رئیس جمهور قزاقستان 12 ژوئن امسال در جریان مراسم تحلیف خود از ایجاد شورای ملی اعتماد اجتماعی این کشور اطلاع داد و 17 ژوئیه فرمان ایجاد شورای ملی وابسته به ریاست جمهوری این کشور را به امضا رساند.

ریاست این شورا را قاسم ژامرت تاکایف رئیس جمهور قزاقستان بر عهده گرفت و اعضا آن شامل فعالان برجسته اجتماعی، نمایندگان مجلس، اقتصاددان ها و سیاست مداران است.

معاینه عمومی پیش نویس مفاهیم، برنامه های دولتی و حقوقی، آنالیز مسائل مهم استراتژیک با در نظر دریافت افکار مردم و جامعه مدنی، تضمین گفت وگوی سازنده میان نمایندگان مردم، احزاب سیاسی، بخش غیر دولتی و نهادهای دولتی از جمله وظایف اصلی شورای مذکور به شمار می فرایند.

سقوط هواپیمای مسافربری در قزاقستان با 100 سرنشین

صحبت روز آدینه، 27 دسامبر، یک ففرایند هواپیمای مسافربری متعلق به خطوط هوایی بک ایر در قزاقستان با 98 سرنشین دقایقی بعد از برخاستن از فرودگاه آلماتی، دچار سانحه شد.

در پی این سانحه هوایی، حدود 12 نفر جان باخته و تعدادی دیگر مجروح شدند که از این میان حال 22 نفر وخیم گزارش شده است.

این هواپیما که قرار بوده از فرودگاه آلماتی به مقصد نورسلطان پرواز کند، لحظاتی بعد از بلند شدن از زمین، به دلایل نامعلوم دچار افت ارتفاع شده و پس از خارج شدن از باند، به یک ساختمان دو طبقه برخورد می نماید.

رئیس جمهور قزاقستان در پی این حادثه 28 دسامبر در این کشور را روز عزای عمومی گفت.

تکمیل ساختمان خط لوله گاز ساری آرکا

در امسال میلادی ساخت و ساز مرحله نخست خط لوله گاز ساری آرکا که در دسامبر سال 2018 میلادی شروع شده بود به موقع تکمیل و 27 دسامبر مورد بهره برداری نهاده شد.

انتظار می رود که این پروژه در صورت اجرای کامل گاز طبیعی ساکنان شهرهای نورسلطان، کاراگاندا، تمیرتائو، ژازکیزین و حدود 2.7 میلیون ساکن 171 منطقه را تامین می نماید.

در مجموع این پروژه در 4 مرحله مورد اجرا قرار می گیرد که مرحله نخست ساخت خط لوله در راستا قزیل اوردا - ژازکازین - کاراگاندا- آستانه با طول 1081 کیلومتر، مرحله دوم تا پتراپاولاوسک و مرحله چهارم ساخت ایستگاه های کمپرسور در جیزکازگان و تمیرتائو این کشور را در بر می گیرد.

هزینه اولیه نخستین مرحله این پروژه 267 میلیارد تنگه را در بر گرفته است.

اعلام سال 2019 به عنوان سال جوانان در قزاقستان

امسال میلادی در قزاقستان از سوی نورسلطان نظربایف نخستین رئیس جمهور این کشور به عنوان سال جوانان اعلام شده بود.

در این سال به 3 هزار جوان این کشور در شهرهای نورسلطان، آلماتی و شیمکن مسکن اجاره داده شد.

بیش از 3 هزار متخصص جوان برای خرید مسکن حدود 35 میلیون دلار وام دریافت کردند و 56 پروژه مختلف به مبلغ 7.2 میلیون دلار با هدف حمایت از جوانان اجرا شد.

ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 628

به "قزاقستان در سال 2019؛ از حذف و اضافه های سیاسی تا چین هراسی و انفجار آریس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قزاقستان در سال 2019؛ از حذف و اضافه های سیاسی تا چین هراسی و انفجار آریس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید