قله دماوند به مرکز مالی مهم در مازندران تبدیل می گردد

به گزارش مالکوم، ایرنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، قله دماوند به مرکز مالی مهم در مازندران تبدیل می گردد.

قله دماوند به مرکز مالی مهم در مازندران تبدیل می گردد

نخستین جایگاه لیست میراث طبیعی ایران متعلق به دماوند است. این قله که به بام ایران معروف است در دهه 80 در سال 1387 ثبت ملی شد. درست چند سال پس از ثبت ملی و دقیقا اوایل دهه 90 موضوع ثبت دنیای این پهنه طبیعی کلید خورد و اواسط دهه 90 نیز وارد مرحله عملیاتی شد و البته در این سالها مسائل و پیچ های خطرناکی را نیز از سر گذراند.

قله ای که با ارتفاع بیش از پنج هزار و 600 متر و قرارگیری در مسیر کمربند توریستی کشور سالهاست که در انتظار قرارگیری در لیست میراث طبیعی یونسکو است. وضعیتی که طولانی شدن آن به یکی از بزرگترین دغدغه های دوستداران محیط زیست، میراث طبیعی و مردم مازندران تبدیل شده است. قله ای که امروز در خلا ثبت دنیای و حفاظت دنیای میراثی مورد بی مهری نهاده شده و در دام انبوهی از مسافران و کوهنورد نماها، به جای ثبت دنیای محل تخلیه انواع زباله و تخریب شده است.

طی سالهای اخیر رسانه های محلی و ملی گزارشهای متعددی در پیگیری ثبت دنیای قله دماوند منتشر کردند که نشان از هویت مهم بلندترین قله ایران دارد. مسائلی از جلمه زباله، کوهنوردی های متعدد و بی مسئولانه، تخریب اراضی و مسائلی از این دست که بارها و بارها تیتر نخست مطبوعات و رسانه ها نهاده شد. با این وجود پس از گذشت حدود یک دهه هنوز بام ایران در لای پرونده های میراثی جا خوش نموده و بر روی میز سازمان میراث دنیای یونسکو قرار نگرفته است.

همانطور که گفته شد دماوند طی این سالها مسائل بسیاری را پشت سر گذاشت که تعارضات اوقافی یکی از این مسائل بود. موضوعی که به سرعت با پیگیری های رسانه ای از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تکذیب شد و این نهاد اعلام کرد که مقوله اوقافی بودن عرصه پیرامونی دماوند تثبیت شده و متعلق به سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری است.

دماوند لنگ تخصیص اعتبار

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی مازندران گفت: به طور کلی پرونده ثبتی این اثر تاریخی تکمیل است و از لحاظ اداری مشکل خاصی نداریم؛ ضمن اینکه بسیاری از اقدامات همانند استفاده از مشاور و معین عرصه و حریم مسئله ای پیچیده نیست و میتوان سریع تهیه یا تصحیح کرد.

آرش عابدینی بزرگترین چالش این پرونده را فقدان اعتبارات لازم و تکمیلی دانست و اضافه نمود: کماکان تامین منابع اعتباری چالش بزرگی برای این طرح ملی است که تا به امروز پیروز به تامین آن نشده ایم.

وی اعتبار مورد احتیاج را بیش از یک میلیارد تومان مطرح کرد و گفت: این اعتبارات برای بعضی بازدیدها، تکمیل پرونده، استخدام مشاور برای مطلع سازی جامع محلی و پاره ای دیگر از اقدامات الزامی است که باید پیش از بازدید ناظران یونسکو انجام گردد.

واگذاری پایگاه دائمی ثبت دنیای دماوند در هاله ای از ابهام

عابدینی بعلاوه به استقرار پایگاه دائمی ثبت دنیای دماوند نیز اشاره نمود و گفت: البته برخوداری از پایگاه دائمی از زمان ثبت یک اثر الزام است اما بنایی که برای این منظور در نظر گرفته شد، احتیاجمند بازسازی، بازسازی و تجهیز است. به همین دلیل هرچه زودتر ساختمانی که شهرداری رینه باید تحویل میراث فرهنگی بدهد، باید عملی گردد.

به گفته او، طبق برنامه ریزی قرار است ساختمان پادگان رینه که پیشتر ثبت ملی شده به عنوان پایگاه دائمی قله دماوند تجهیز گردد. این پادگان پیشتر در سال 96 از سوی مدیرکل وقت میراث فرهنگی به عنوان پایگاه معرفی گردید که طبق گفته مسئولان میراثی تا به امروز تحویل این نهاد نشده است.

معاون میراث فرهنگی مازندران گفت: این پادگان در اختیار شهرداری رینه قرار گرفته است که باید به میراث فرهنگی تحویل گردد تا عملیات بازسازی و بازسازی را انجام دهد. طرح بازسازی نیز برنامه ریزی شده است.

عابدینی بعلاوه اضافه نمود: بنابر نقشه های هوایی عرصه ثبت دنیای قله دماوند از ارتفاع 2200 متری خواهد بود که طبق این طرح تمامی روستاها از دایری ثبت خارج شدند تا برای مردم محلی و بومی مسئله ای ایجاد نگردد.

استاندار مازندران با اظهار این که قله دماوند در شمار چند قله معروف دنیا است که مورد توجه توریستان دنیاست، گفت مواهب و مزایای ثبت دنیای قله دماوند باید مورد ارزیابی بیشتر قرار گیرد.

سید محمود حسینی پور اضافه نمود: باید بدنبال احیای منطقه مهم و بی نظیر دماوند باشیم که فعال کردن هر بخش از این منطقه منجر به جذب هزاران توریست می گردد.

استاندار مازندران با عنوان اینکه در آینده نزدیک مطمئنا قله دماوند به مرکز مالی مهم استان تبدیل می گردد، اعلام کرد: این ظرفیت ها باید برای حوزه توریستی استان در قالب برنامه مدون؛ اجرایی و عملیاتی گردد، توریستی حرفه ای در استان منجر به تحقق سهم رشد مالی در این حوزه می گردد.

نماینده عالی دولت در استان مازندران با بیان اینکه ثبت یونسکو نباید منجر به محدودیت این مکان گردد بلکه این ثبت بیشتر باید توریستان را به حضور در این منطقه ترغیب کند، اضافه نمود: با ایجاد این مقصد توریستی برای ورودی استان مازندران (هراز) می بایست هدف گذاری کنیم، چرا که 80 درصد مسافران جاده هراز باید در این منطقه توریستی مستقر شوند.

وی گفت: این نگاه مبتنی بر فعال کردن کسب و کار مردم و احیای طبیعت دماوند و شاخص های تاریخی دماوند است، فوق العاده برای ما اهمیت دارد و تمامی این مسائل در کمیته فنی بصورت دقیق می بایست آنالیز گردد.

استاندار مازندران یادآور شد: احیای ژئو سایت ها برای توریستی استان یک کار لازم است و پروژه های توریستی با پیوست مالی می بایست تبدیل به پروژه هایی در بخش سرمایه گذاری در استان گردد. بنا داریم تا بهمن هفت همایش فرصت های سرمایه گذاری را در استان برگزار کنیم که این همایش در آینده نزدیک در آمل برگزار می گردد.

حسینی پور اظهار کرد :اعتقادی به سرمایه گذاری دولتی در منطقه دماوند نداریم و باید بدنبال احیای منطقه مهم و بی نظیر دماوند باشیم که فعال کردن هر بخش از این منطقه منجر به جذب هزاران توریست می گردد.

استاندار مازندران گفت: در حوزه توریستی بدنبال نتیجه و اقدامات عملیاتی هستیم که در مرحله اول بنا داریم بر روی پنج ژئوسایت سرمایه گذاری کنیم و توریستانی که به مازندران می آیند باید از اماکن متبرکه و نقاط توریستی بازدید نمایند تا منجر به رشد مالی گردد و میراث فرهنگی می بایست نقاط مختلف توریستی را با یاری بخش خصوصی احیا و در معرض دید مردم قرار دهد.

وی تاکید نمود: اداره کل توریستی باید بصورت فوری پروژه های مهم را برای ارائه در همایش سرمایه گذاری آمل آماده کند و برای ثبت دماوند در یونسکو باید از تجریبات مختلف بهره برداری لازم صورت گیرد تا اطلاعات لازم در این راستا استخراج گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 24 آبان 1401 بروزرسانی: 24 آبان 1401 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 2083

به "قله دماوند به مرکز مالی مهم در مازندران تبدیل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قله دماوند به مرکز مالی مهم در مازندران تبدیل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید