نمک دریایی چیست و چه خواصی دارد؟

به گزارش مالکوم، همه نمک ها مثل هم نیستند و قطعا بین گونه های غنی شده و غیر معدنی مانند نمک دریایی و و نمکی که پردازش شده و تمام مواد معدنی آن از بین رفته، تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. اما حال این سوال مطرح می شود که آیا نمک دریایی برای شما خوب است؟ با ما همراه باشید تا در این مطلب به تمامی سوال هایتان در مورد این ماده اصلی موجود در هر آشپزخانه پاسخ دهیم.

نمک دریایی چیست و چه خواصی دارد؟
طب سنتی در قبال نمک نیز مثل هر ماده غذایی دیگری نظراتی دارد و منافع زیادی برای آن بر شمرده است و در مورد مضرات آن برای برخی مزاجها نیز صحبت کرده است و باید به این نکته توجه گردد که در طب تازه نیز برعدم مصرف نمک توصیه نشده است و بر کنترل مصرف آن تاکید شده است و این در مورد همه مواد غذایی صادق است.

در مورد مصرف نمک دریا همواره اختلاف نظر بین متخصصان طب سنتی وجود داشته، برخی معتقدند بهتر است از نمک تصفیه شده یددار استفاده کنیم ولی این استفاده کاملا کنترل شده باشد و استفاده از نمک دریا را به دلیل خشک شدن دریاچه ها و تغلیظ آلودگی های صنعتی بر جای مانده در آن، مضر برای سلامت انسان می دانند. برعکس گروهی نیز اعتقاد دارند نمک های موجود در بازار نمک تجزیه شده به همراه یُد شیمیایی است که بیش از بیست برابر نیاز بدن هست و باعث ایجاد مشکل در افراد می گردد، همچنین استفاده از نمک معمولی برای افراد دارای فشار خون بالا یا بیماران، بسیار مضر است.

نمک دریا چیست؟نمک دریا به نمک حاصل از تبخیر آب دریاها و دریاچه ها گفته می گرددو در مقایسه با نمک تصفیه شده، رنگ تیره تری دارد، زیرا مواد معدنی ضروری را از خاک رس موجود در آب، جذب کرده است. و نکته قابل توجه در مورد این نمک آن است که، این نمک ها تصفیه، دست کاری و تجزیه شیمیایی نشده اند. در واقع نمک دریا بر خلاف نمک تصفیه شده، فرآیند ساده ای از نظر تصفیه را پشت سر می گذارد و به همین دلیل، رطوبت و مواد معدنی باارزش خود را حفظ می کند. آب و هوا و مکان جغرافیایی استخراج نمک دریا نقش مهمی را در کیفیت و ترکیب مواد معدنی آن ایفا می کند.

لازم است بدانید زمانی استفاده از نمک دریا به جای نمک طعام معمولی ارجحیت خواهد داشت که در قالب استانداردهای موجود، مجوز تولید و پروانه ساخت از وزارت بهداشت گرفته باشد.

خواص نمک دریا (طبیعت و خواص درمانی)طبیعت نمک گرم و خشک است و بر اساس نظر متخصصان طب سنتی، عدم مصرف آن سردی و تری را به بدن و خصوصاً مغز حاکم می کند و در پی آن علاوه بر بسکمک از بیماری های جسمی که به دلیل سردی و تری به بدن غلبه می کند بیماری های روانی مثل افسردگی و بی انگیزگی را بر فرد مسلّط می کند. طبق آمار بررس شده، در جوامعی که مصرف نمک در آنها خیلی کم است مثل ژاپن، به رغم برخورداری از سطح رفاهی مناسب آمار خودکشی بالاست. برخی از مهمترین خواص نمک دریا و کاربردهای درمانی آن عبارتند از:

یکی از خواص نمک دریا کمک به جوانسازی سلولهای بدن است و تبادل مواد معدنی و سمی بین خون و آب را ممکن می سازد.

نمک دریای طبیعی مانند نمک معمولی باعث افزایش فشار خون نشده، باعث بروز بیماری قلبی نمی گردد و احساس تورم ناشی از نگهداری آب در بدن را نیز به همراه ندارد.

املاح و مواد معدنی موجود در نمک دریا از نمک طعام معمولی بیشتر بوده، طعم آن نیز خوش طعمتر از نمک معمولی است.

یکی از عناصر موجود در نمک دریا که به میزان فراوان در آن وجود دارد منیزیم است. منیزیم یک عنصر اساسی در بدن است و کمبود آن موجب بروز برخی بیماری ها نظیر آسم، بی اشتهایی، برخی سردردهای میگرنی، کندی رشد، تغییرات در نوار قلب، مسائل ماهیچه ای عصبی، تشنّج، افسردگی، ضعف عضلانی، رعشه و سرگیجه می گردد. جالب است بدانید که در نمک دریا 484 میلی گرم در کیلوگرم منیزیم وجود دارد.

از خواص نمک دریا در طب سنتی توصیه به استفاده از آن قبل و بعد از خوردن غذا است. به طورکلی، خوردن میزان کمی نمک قبل از غذا، باعث می گردد میکروب های معده که در حفره دهان افراد تجمع کرده اند به سرعت از بین بروند و خوردن نمک بعد از غذا باعث می گردد غذای به جای مانده لای دندان ها موجب خرابی دندان ها نگردد.

نمک دریا دارای خاصیت ضد عفونی کننده قوی بوده، از این رو برای شستشوی دهان مفید است. همچنین قرقره کردن آن برای از بین بردن عفونتهای گلو موثر است.

گرم کردن نمک دریا و قرار دادن بر روی مفاصل درناک باعث تسکین درد مفاصل می گردد.

مضرات نمک دریا (موارد احتیاطی و منع مصرف)مهمترین نکته ای که در رابطه با مصرف نمک دریا بایستی مدنظر داشت اینکه، در بیشتر مواقع این نمک آلوده به عناصر سمی و فلزات سنگین مانند سرب و ارسنیک بوده که مضر برای سلامت انسان و سرطانزا است.

یکی از مضرات نمک دریا، این است که دارای ید نبوده و افراد بامصرف نمک دریا، نمی توانند نیاز ید بدن را تامین کنند.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1780

به "نمک دریایی چیست و چه خواصی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمک دریایی چیست و چه خواصی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید