نکات تغذیه بچه ها تا 5 سالگی

به گزارش مالکوم، سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، گفت: تغذیه کودک باید جوابگوی احتیاج او به انرژی و پروتئین، اسیدهای چرب ضروری، فیبرها، ویتامین ها و مواد معدنی باشد.

نکات تغذیه بچه ها تا 5 سالگی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، جلال الدین میرزای رزاز در مورد تغذیه در بچه ها یک تا 5 سال، با بیان اینکه، دوره کودکی تاثیر بزرگی بر شکل گیری عادات فردی از جمله عادات غذایی فرد در کل زندگی دارد، اضافه کرد: چرا که عادات دوران کودکی احتمالا تا دوران بزرگسالی ادامه یافته و ممکن است زمینه بروز بسیاری از بیماری های مزمن همچون دیابت و پر فشاری خون را فراهم آورد. بنابراین نقش پدر و مادر در تغذیه بچه ها، بسیار مهم است.

وی گفت: در سال های ابتدایی زندگی کودک، افزایش وزن و قد دو تغییر اساسی در رشد و تکامل به حساب می آیند، بنابراین تغذیه کودک باید به گونه ای باشد که جوابگوی احتیاج کودک به انرژی و پروتئین، اسیدهای چرب ضروری، فیبرها، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف باشد.

میرزایی رزاز تاکید نمود: نکته مهم در تغذیه بچه ها این است که بچه ها بایستی از یک رژیم متعادل پیروی نمایند که شامل همه گروه های غذایی توصیه شده باشد.

وی ادامه داد: این باعث می گردد انرژی لازم برای فعالیت جسمی آن ها تامین و برای رشد و سلامت روان آن ها و همچنین کنترل وزن آن ها مهم است، از طرفی احتیاجی به مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی نخواهند داشت.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور اضافه کرد:برای یاری به این موضوع باید از هرم غذایی برای بچه ها استفاده کرد. یعنی خوراکی های سالم و مغذی شامل انواع گوشت ها، میوه ها، سبزیجات، غلات، حبوبات و لبنیات کم چرب را در رژیم غذایی بچه ها گنجاند.

وی بابیان اینکه، بچه ها یک تا 2 سال به دلیل رشد سریع و فعال تر شدن احتیاج به انرژی بالایی دارند، اضافه کرد: بچه ها مقاومت کافی در مقابل بسیاری از بیماری ها را ندارند و دندان هایشان نیز کامل نشده است، از طرفی بچه ها خردسال حجم معده کوچکی دارند که وعده های غذایی حجیم را نمی توانند تحمل کند، بنابراین باید غذاهایشان کم حجم، پرانرژی و زود هضم باشد و وعده های غذایی کوچک را در تعداد بیشتر دریافت نمایند.

میرزایی رزاز گفت: در حالت ایده آل، بچه ها باید دریافت غذاها و نوشیدنی ها شیرین را محدود نمایند و آنها را فقط در وعده های غذایی با مقدار محدود، میل نمایند. همچنین بچه ها نوپا در این دوران آغاز به نه گفتن می نمایند و می توانند درباره آنچه می خورند، اظهار نظر نمایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 آذر 1399 بروزرسانی: 30 آذر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1249

به "نکات تغذیه بچه ها تا 5 سالگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات تغذیه بچه ها تا 5 سالگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید