طرز تهیه حلوا انبه مجلسی به 3 روش سنتی هندی

به گزارش مالکوم، حلوا انبه از است که با انبه، شکر و آرد درست می گردد و می توانید از آن به عنوان میان وعده یا دسر برای مهمانی ها و دورهمی ها بهره ببرید. حلوای انبه اصالتا هندی است و روش های مختلفی برای پخت دارد. در این مقاله از سرویس در طرز تهیه حلوا انبه را به 3 روش هندی و اصیل به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه حلوا انبه مجلسی به 3 روش سنتی هندی

طرز تهیه حلوا انبه

مدت زمان آماده سازی مواد: 10 دقیقه

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت: 20 دقیقه

مواد لازم برای تهیه حلوا انبه

انبه پوره شده: 1 لیوان دسته دار فرانسوی

آرد ذرت: 1/4 لیوان دسته دار فرانسوی

شکر: 1/4 لیوان دسته دار فرانسوی

آب: 1/4 لیوان دسته دار فرانسوی

پودر هل: 1 قاشق چای خوری

روغن یا کره: 3 قاشق چای خوری

روغن حیوانی یا روغن گی (هندی): 2 قاشق غذاخوری

بادام خلال شده: به مقدار دلخواه

مراحل طرز تهیه حلوا انبه

برای تهیه حلوای انبه به روش اصیل، احتیاجی به تفت دادن آرد نیست و آن را باید به همراه پوره حلوا و دیگر مواد بپزید. این شیوه درست کردن حلوا انبه، بسیار آسان و راحت است و زمان زیادی هم نمی گیرد. برای آموزش طرز تهیه حلوا انبه، مراحل زیر را دنبال کنید. برای بهتر شده نتیجه کار، فوت و فن های تهیه حلوا را به کار ببندید.

مرحله اول: مایه حلوا انبه را درست کنید

برای درست کردن حلوا انبه هندی، دو عدد انبه را بشویید و پوست و هسته آن ها را جدا کنید. گوشت یا فیله انبه را در یک کاسه بریزید و با چنگال یا گوشتکوب له کنید تا کاملا نرم و پوره گردد.

مرحله دوم: آرد و آب را مخلوط کنید

سپس آرد ذرت را دو بار از الک ریز رد کنید تا ناخالصی های آن گرفته گردد. آب را به آرامی به آرد بیفزایید و همزمان آن را هم بزنید تا گلوله های ذرت باز شوند. اگر در آخر باز هم گلوله ها وجود داشتند، مخلوط آب و آرد را از صافی رد کنید.

مرحله سوم: مایه حلوا انبه را بپزید

در این مرحله، به مخلوط آرد و آب، شکر را اضافه کنید و هم بزنید تا دانه های آن، تا جای ممکن حل گردد. سپس پوره انبه را به مواد بیفزایید. در یک تابه، یک قاشق از یا روغن هندی را بریزید و روی حرارت قرار دهید تا ذوب گردد. مایه حلوا را به تابه بیفزایید و مواد را هم بزنید. حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و 10 تا 15 دقیقه مواد را هم بزنید تا جمع شوند.

مرحله چهارم: خلال بادام و پودر هل را اضافه کنید

در حین پختن مایه حلوا انبه روی حرارت ملایم، بادام ها را خلال کنید و کنار بگذارید. وقتی مایه حلوا پخت و رنگ براقی گرفت، یک قاشق باقی مانده از روغن حیوانی را اضافه کنید و خلال بادام را هم به مواد بیفزایید. پودر هل را هم در همین مرحله از طرز تهیه حلوا انبه به مواد اضافه کنید.

مرحله پنجم: حلوا انبه را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه حلوا انبه، یک قاشق کره را اضافه کنید. بعد از اینکه حلوا پخت و دیگر به کف تابه یا قابلمه نچسبید، شعله را خاموش کنید. سپس یک سینی فر را چرب کنید و حلوا را در آن بریزید و با پشت قاشق صاف کنید. سینی را به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا سرد گردد. سپس آن را با چاقو، به مقدار های دلخواه برش بزنید و سرو کنید.

طرز تهیه حلوا انبه (روش دوم)

مدت زمان آماده سازی مواد: 15 دقیقه

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت: 45 دقیقه

مواد لازم برای تهیه حلوا انبه

پوره انبه: 2 و 3/4 لیوان دسته دار فرانسوی

روغن هندی یا روغن حیوانی: 1 قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه حلوا انبه ساده

در این شیوه پخت از حلوا انبه، پوره را با روغن باید تفت دهید و بعد بپزید تا طعم خام آن از بین برود و رنگش تغییر کند. این روش پخت حلوا انبه، حدود 45 دقیقه زمان می برد و بعد می توانید آن را به صورت سرد و به عنوان دسر سرو کنید. برای جزییات پخت این حلوا، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: انبه را آماده کنید

در ابتدا پالپ انبه را پوره کنید و کنار بگذارید. در یک تابه یا قابلمه روغن هندی را بریزید و روی حرارت بگذارید. بعد از داغ شدن روغن، پوره انبه را اضافه کنید. به مدت 10 تا 15 دقیقه پوره های انبه را روی حرارت ملایم به هم بزنید تا به ظرف نچسبد.

مرحله دوم: حلوای انبه را بپزید و سرو کنید

بعد از این که حرارت را بسیار کم کردید، اجازه دهید آب انبه، تبخیر و رنگ آن عوض گردد. بعد از 45 دقیقه حلوا انبه را از روی حرارت بردارید. در این مدت هر چند دقیقه یک بار، پوره ها را هم بزنید تا ته نگیرند. سپس کف یک ظرف را چرب کنید و حلوا را در آن بریزید. روی آن را به دلخواه تزیین کنید و در یخچال قرار دهید. بعد از 30 دقیقه که مواد سرد شدند، آن را سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوا عربی با تمام فوت و فن ها

طرز تهیه حلوا انبه با شیر

مدت زمان آماده سازی مواد: 15 دقیقه

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت: 30 دقیقه

مواد لازم برای تهیه حلوا انبه

آرد قنادی: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی

آرد سمولینا (یا آرد قنادی): لیوان دسته دار فرانسوی

شکر: 1 و 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی

پوره انبه: 1 لیوان دسته دار فرانسوی

شیر: 2/3 لیوان دسته دار فرانسوی (130 میلی لیتر)

روغن یا کره: 50 گرم

زعفران دم نموده: 1 قاشق غذاخوری

خلال بادام: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه حلوا انبه با شیر

در این دستور پخت حلوا انبه، آردها را باید تفت دهید تا طعم خام آنها گرفته گردد. سپس دیگر مواد طرز تهیه حلوا انبه را اضافه کنید. وقتی حلوا خودش را گرفت، می توانید حرارت را قطع نموده و بعد از سرد شدن، حلوا را سرو کنید.

مرحله اول: آرد را تفت دهید

برای قدم اول در طرز تهیه حلوا انبه، آرد قنادی و سمولینا را دو بار از الک ریز رد کنید. سپس آن را در یک تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید و تفت دهید تا خامی آن گرفته گردد. رنگ آرد نباید خیلی تیره گردد. همین که کرمی رنگ و خامی آن گرفته گردد، کافی است.

مرحله دوم: مواد را با هم ترکیب کنید

کره را به آرد تفت داده شده اضافه کنید و به مدت 1 دقیقه با آرد تفت دهید. سپس پوره انبه را به مواد بیفزایید و شکر را اضافه کنید. در یک ظرف جدا، شیر را داغ کنید و زعفران دم نموده را بیفزایید. این ترکیب را به مایه حلوا اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا بافت یکدستی پیدا نمایند.

مرحله سوم: حلوا انبه را بپزید و سرو کنید

حلوا را روی حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا حلوا غلیظ گردد و آب خود را از دست بدهد. سپس حرارت را قطع کنید. اگر می خواهید حلوا را به شکل شکوفه ای قالب بزنید، آن را کمی رقیق تر بردارید و داخل قیف بریزید. در غیر این صورت، بعد از آماده شدن حلوا انبه، آن را در یک قالب چرب شده بریزید و روی آن را با مواد دلخواه تزیین کنید. نیم ساعت قالب را در یخچال بگذارید و بعد آن را سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوا نثار ارومیه به 2 روش

فوت و فن های طرز تهیه حلوا انبه

*در طرز تهیه حلوای انبه از انبه رسیده شیرین بهره ببرید.

*می توانید به جای بادام، بادام هندی بو داده یا دیگر مغزها را نیز اضافه کنید.

*اضافه کردن پودر هل، زنجبیل، گلاب، دارچین و زعفران دم نموده به مواد حلوا انبه اختیاری است. ولی اگر می خواهید طعم و عطر انبه در حلوایتان غالب باشد، این مواد را می توانید از دستور تهیه حلوا انبه حذف کنید.

*اگر حلوا انبه در آخرین مراحل پخت حالت چسبندگی داشت، کمی بیشتر آن را بپزید (به مقدار 3 تا 4 دقیقه).

*بعد از پخت حلوا انبه، به مدت 30 دقیقه آن را در یخچال قرار دهید تا سرد گردد و بعد آن را برش بزنید.

سوالات متداول

حلوا انبه چند روز ماندگاری دارد؟

این حلوا را می توان به مدت 3 تا 4 روز در یخچال نگهداری کرد بدون اینکه طعم و رنگ آن تغییر کند.

چه کار کنیم که طعم حلوا انبه تردتر گردد؟

استفاده از آرد سمولینا در کنار آرد سفید، بافت حلوا انبه را تردتر می نماید.

منابع: jeyashriskitchen / egglesscooking

منبع: افق کوروش
انتشار: 29 شهریور 1401 بروزرسانی: 29 شهریور 1401 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 2059

به "طرز تهیه حلوا انبه مجلسی به 3 روش سنتی هندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه حلوا انبه مجلسی به 3 روش سنتی هندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید